week 42-2018 |
||||||||||||
Fotoquiz snelste |
||||||||||||
De snelste met het goede antwoord op de opgave van vorige week was Jos Mol. De nieuwe opgave komt dus van hem. De vragen zijn: Waar is dit? (volledige naam)Halverwege de straat is een toegang tot een gang, hier met een deur afgesloten. Tussen welke twee straten ligt deze doorgang?Oplossingen via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Vorige week werden we weer eens de Westelijke Eilanden op gestuurd. Dat waren oorspronkelijk werkeilanden: werven, werkplaatsen, pakhuizen en hoogstens wat woningen voor personeel. Dit Realeneiland heeft die bestemming het langst vastgehouden. We kijken hier naar Realengracht 4-5 met het dubbelpakhuis De Lepelaar. De foto is genomen vanaf de kop van het Bickerseiland en de Zandhoek blijft rechts net buiten beeld. Foto's: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Jos Mol, Aschwin Merks, Adrie de Koning, Wim Huissen, Arjen Lobach, Ria Scharn, Louis Olivier, Ruud Fontijn, Harry Snijder, Mike Man, Anna Denekamp, Robert Raat, Onno Boers, Han Mannaert, Jan Snijders, Paul Graalman, Hans van Efferen, |
||||||||||||
Fotoquiz: Erwin's keuze |
||||||||||||
Bekende namen op de gevel, maar waar was dit gebouw? Waar is dit?Oplossingen graag via deze link Foto: NAI/Nieuwe Instituut; |
||||||||||||
Oplossing: Anje's keuze |
||||||||||||
Het is duidelijk geworden dat we de firmanaam Dynamo hadden moeten blurren, want die naam voerde direct naar de oplossing. Waar dit onderstuk op Kloveniersburgwal 37, hoek Nieuwe Hoogstraat was, staat nu een torenhoog huis met winkel en vijf woonlagen. Foto: Stadsarchief Amsterdam
|
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Maaike de Graaf, Fanta Voogd, Jos Mol, Arjen Lobach, Adrie de Koning, Ria Scharn, Anneke Huijser, Mike Man, Otto Meyer, Harry Snijder, Anna Denekamp, Robert Raat, Emmanuel Zegeling, Hans van Efferen, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Heeft u ook een opvallende foto gevonden? |
||||||||||||
Laat ons meegenieten en stuur hem naar de redactie. Graag via deze
link en alléén via deze link a.u.b. |
||||||||||||
Fotoquiz Waar? Wat? |
||||||||||||
Een puzzelprent deze week. Waar is dit, wat staan de mannen te bestuderen en hoe heet de firma/winkel. Waart is dit?Wat staat men te bekijken?Hoe heet de winkel?Oplossingen graag via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Foto's: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Meer over de Hollandsche Manege leest u in aflevering 50 van het Jaarboek 2015. Klik de afbeelding om te lezen. Over de bijzondere rol van de Leidsegracht in onze grachtengordel leest u meer in o.a. de PDF 'die Verhelinghe'. |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Anje Belmon, Ria Scharn, Anneke Huijser, Otto Meyer, Katja Kronenberg, Anna Denekamp, Adrie de Koning, Robert Raat, Jos Mol, Onno Boers, Mike Man, Hans van Efferen, Paul Graalman, |
||||||||||||
Met de camera op pad... |
||||||||||||
De fotograaf was weer eens voor Bureau Monumentenzorg op pad. Welke gracht is dit?Welke straat kijken we in?Laat het ons weten via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Foto van vorige week |
||||||||||||
Onze hoofdgrachten zijn lang, dus ook al heb je de gracht moet je flink zoeken. Dit is de Herengracht gezien vanaf de Koningssluis (#29) in de richting van de Nieuwe Spiegelstraat, waar de Herengracht een bocht maakt..., een Gouden Bocht. Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Ria Scharn, Jos Mol, Otto Meyer, Mike Man, Anna Denekamp, Robert Raat, Adrie de Koning, Anneke Huijser, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Hulp gevraagd... |
||||||||||||
Over deze foto en zijn omschrijving bestaat twijfel bij de Beeldbank. Die beschrijving luidt: |
||||||||||||
Sarphati en Amsterdam: Wbv Salerno (slot) |
||||||||||||
In navolging van de stichting van de allereerste woningbouwvereniging in Amsterdam, de Vereeniging ten behoeve der Arbeidersklasse (VAK), volgt in 1853 de Wbv. Salerno. De VAK maakte ‘onderscheid van geloofsbelijdenis’ en was te elitair en daarom was een open en vrijzinnige vereniging nodig, aldus het Salernobestuur. Via een gedrukte folder riep dat in 1853 burgers ‘zonder onderscheid van stand of belijdenis’ op om ‘vijfhonderd gulden of minder’ in te leggen. Sarphati, alhoewel zeer ingenomen met het initiatief, neemt in eerste instantie slechts een aandeel van ƒ500 in het oprichtingskapitaal maar bemoeite zich niet met de gang van zaken. Dat wordt zo'n tien jaar later anders als hij een bestuursfunctie aanneemt. |
||||||||||||
Waar we het slechts terloops over gehad hebben en wat Sarphati bij zijn diverse ondernemingen parten heeft gespeeld, is het alom aanwezige anti-semitisme in het Nederland van toen. Hij had machtige sympathisanten als koning Willem III, minister-president Thorbecke en burgemeester Boot, wat in de regel nog meer kwaad bloed zette bij zijn tegenstanders. Velen daarvan maakten er geen geheim van dat het jood-zijn van Sarphati de hoofdreden van het tegensputteren was. De leden van het Réveil met in dat kielzog de leden van de Anti-Revolutionaire Partij spraken zich keer op keer uit tegen de toenemende invloed van joodse burgers in het maatschappelijk leven en de politiek. Doordat het politiek geworden was, klonk dat commentaar ook door in de Gemeenteraad en B&W bij besprekingen en stemmingen over de initiatieven van Sarphati en zijn Vereniging voor Volksvlijt. Teding van Berkhout spande de kroon met zijn treitercampagne tegen het Paleis voor Volksvlijt dat hij acht jaar wist te traineren. |
||||||||||||
Foto: Grafzerk Sarphati en zijn echtgenote op begraafplaats Beth Haim; ©Studio Koning In juni 1866 openbaarde zich een ziekte bij Sarphati die ernstige maag- en darmklachten meebrachten. Er wordt beweerd dat het typhus was maar bevestigd is dat nooit. Op 21 juni miste hij de opening van een belangrijke tentoonstelling en dat was zo bijzonder dat men zich zorgen begon te maken. De opening door prins Frederik was niet iets dat Sarphati zou hebben willen en mogen missen. Dat het echt ernstig was, bleek toen Samuels vader Immanuel op 23 juni bekend maakte dat zijn zoon overleden was. |
||||||||||||
Het duurde 20 jaar voordat een monument voor Samuel Sarphati opgericht werd. Het werd in 1886 onthuld in het park dat in de oorspronkelijke plannen in 'zijn' stadsuitbreiding al voorzien was en dat nog twee jaar later (1888) zowaar de naam Sarphatipark kreeg. Dit was toch een hele uitgebreide serie ovder iemand die we eerder een visionair noemden en die enkele belangrijke accenten in Amsterdam achtergelaten heeft. Onderbelicht bleven zijn inspanningen voor de Portugees Joodse gemeente en de armenzorg, omdat dit in algemene zin geen opvallende landkenmerken heeft achtergelaten. Als u meer daarover wilt lezen raden wij u de biografie aan die Lydia Hagoort schreef. |
||||||||||||
Amsterdamse hofjes: het Gasthuijshofje en Staalhof |
||||||||||||
Gasthuijshofje en Staalhof Inleiding |
||||||||||||
Ligging en ontstaansgeschiedenis |
||||||||||||
In 1840 kwam het hofje in handen van Bernardus Lambertus van Hees. Hij vestigde er het Sint Bernardusgesticht voor de verzorging van bejaarden. Hij breidde het gesticht uit en liet daarvoor omstreeks 1883 aan de Oude Turfmarkt een nieuw pand in neo-renaissancestijl bouwen. Het gehele gesticht werd in 1914 verplaatst naar de Marnixstraat, hoek Nieuwe Passeerdersstraat. Het complex aan de Oude Turfmarkt 139 werd in 1912 gekocht door de Nederlandsche Bank. Thans is er de afdeling Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam gevestigd. De Nederlandsche Bank was al sinds 1814 gevestigd in de panden op de nummers 127-137. Deze panden kennen we nu als het Allard Piersonmuseum, dat vroeger op de hoek van de Sarphatistraat en de Roetersstraat zat. |
||||||||||||
Bijzonderheden |
||||||||||||
Toegankelijkheid Tekening: Jan Pieterse, bron: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
De Staalhof |
||||||||||||
Het oorspronkelijke Staalhof is niet meer helemaal te zien, maar in de Staalstraat is op nummer 7 nog wel kunst- en designcentrum Hôtel Droog gevestigd in de oude Saaihal, waarvan de gevel intact is gebleven (foto). In de top van de gevel is de keizerskroon met eronder het stadswapen te zien. De oude Lakenhal aan de Groenburgwal 42 is nu de Engelse Episcopale kerk. Alle afbeeldingen, op het schilderij na, komen uit de Beeldbank van het Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Column: Zico draait er zijn hand niet voor om |
||||||||||||
|
||||||||||||
e in Amsterdam Noord geboren Zico van Pareen was drie jaar en toen al gegrepen door het verschijnsel draaiorgel. Wat wil je, zoiets maakt indruk op een kind, in-het-oor-liggende muziek van allerlei blaas- en percussie-instrumenten, uit een speeldoos zo groot als een halve huiskamer, met fondantkleurige guirlandes en afbeeldingen en een paar lachende mozartpopjes met hun beweegbare armpjes die een belletje beroeren. De orgelman, een noeste man met een pet die met precieze regelmaat aan een groot wiel draait dat zich aan de achterzijde bevindt waardoor allerlei radertjes gaan bewegen die een harmonikavormig boek door een gleuf leiden. Daar huppelt een hulpje dat een koperen mansbakje laat rammelen ten einde het schouwspel economisch te bedruipen. Het bakje stroomt vol, zeker bij zonnig weer, want zoals de rode schoentjes iedereen laten meedansen en zoals de rattenvanger van Hamelen de kinderen meelokt, zo is het ook met het meest Jordanese instrument dat er is,…..het draaiorgel,… mensen pakken elkaar beet en dansen, dansen, dansen. Ouderwetse gezelligheid en saamhorigheid alom. Beter dan televisie. |
Voor het overlijden van Willem werd afgesproken dat Zico een draaiorgel van hem zou overnemen inclusief de vergunning om in Amsterdam Noord te mansen. Hij is nu al weer twaalf jaar professioneel orgeldraaier en speelt met name in Amsterdam en Almere. In zijn daaiorgelsbestaan heeft hij maar één klacht gehad! Dat was toen hij in zijn enthousiasme iets te lang doorspeelde en de directie van H&M - zonder hem even te waarschuwen - meteen het stadhuis verwittigde. Zico laat de gekste soorten muziek horen, van klassiek tot Justin Bieber en de muziek van de ‘Luizenmoeder’! Ook bakvisjes van zeventien dansen enthousiast rond zijn ‘Doornroos’. De dure hardkartonnen draaiboeken schaft hij zelf aan; er liggen er honderd onderin zijn orgel. Het orgel draait automatisch, maar kan overschakelen op handbediening. Zico laat kinderen draaien waarna ze een draaiorgeldiploma krijgen. Naast de vaste routes wordt hij vaak gezien op orgelfestivals, happenings, bejaardenhuizen etc. Hij vertelt er smakelijk over, bijvoorbeeld over die demente mevrouw die al acht jaar niet sprak, maar tijdens een van zijn sessies spontaan ging praten en meezingen! Als het slecht weer is, of als hij ziek is, vallen de inkomsten weg! Er is geen orgeldraaierspensioen. Elke dag legt hij wat weg voor minder goede tijden. Orgeldraaier, een uitstervend beroep. Er waren er honderden. Nu zijn er nog maar vijftien; in Amsterdam drie! Zico is de jongste! Doe maar wat muntjes in zijn mansbakje als je hem hoort! |
|||||||||||
Deze week honderd jaar geleden |
||||||||||||
Woensdag 23 oktober 1918 - Van verschillende kanten was eerder aangedrongen op een start- en landingsplaats voor vliegtuigen voor burgergebruik. Nu neemt Publieke Werken het voortouw om tot realisatie te komen. De belangrijkste instantie die daarop aandringt is het Postbedrijf dat kansen ziet voor postverkeer per vliegtuig. Op de foto het militaire vliegveld in 1916; bron: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oude afleveringen |
||||||||||||
Hieronder weer een keuzemenu naar oude afleveringen van het jaar 2018. De keuze 2014 t/m 2017 leidt naar de laatste aflevering van het betreffende jaar, met onderaan een eigen menu voor dat jaar. |
||||||||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | wk01 | wk02 | wk03 | wk04 | wk05 | wk06 | wk07 | wk08 | |
wk09 | wk10 | wk12 | wk13 | wk14 | wk15 | wk16 | wk17 | wk18 | wk19 | wk20 | wk21 | |
wk22 | wk23 | wk24 | wk25 | wk26 | wk27 | wk28 | wk29 | wk30 | wk31 | wk32 | wk33 | |
wk34 | wk35 | wk36 | wk38 | wk39 | wk40 | wk41 | wk42 | wk43 | wk44 | wk45 | wk46 | |
Aanmelden voor deze digitale uitgave - Afmelden voor deze digitale uitgave |