week 36-2018 |
||||||||||||
Attentie: volgende vrijdag 14 september géén weekblad i.v.m. vakantie van uw webmaster. De week daarop (14-09) zal het een afgeslankte versie zijn i.v.m. de korte voorbereidingstijd. |
||||||||||||
Fotoquiz snelste |
||||||||||||
De snelste met het goede antwoord op de opgave van vorige week was Ria Scharn. De nieuwe opgave komt dus van haar. We zijn benieuwd hoe moeilijk of makkelijk dit gevonden wordt. De vraag is: Waar is dit?Oplossingen via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
In de 19de eeuw is de Botermarkt aan twee kanten flink verkleind tot wat we nu als Rembrandtplein kennen. Dit is de noordwand die de grootste 'veer' liet. Op de achtergrond de oude huizen en waar die weggebroken zijn de achterkanten van huizen aan de Amstel. Links staat een nieuw gebouw in de nieuwe rooilijn: café De Kroon. In het 'gat' zou het Rembrandttheater verrijzen. Nieuwe rooilijn tot daar aan toe, maar de steeg moest gehandhaafd blijven, hoe smal die ook was. Dat was de Balk in 't Oogsteeg. Vanaf de Amstel kunt u daar nog inlopen om wat inpandige huizen te bereiken maar aan het Rembrandtplein is de steeg afgesloten. Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Waarschijnlijk ten overvloede wijzen we nog even op de PDF over de vele gedaantewisselingen van dit plein. Daarin leest u wat de oorzaken waren van de bizarre vorm van de Botermarkt en de vreemde plaats van de Boterwaag. Wat is er allemaal gedaan (en gelaten) om van dit geheel het enigszins overzichtelijke Rembrandtplein te maken? Welke rol speelt het Thorbeckeplein hierin? Klik de omslag om te lezen. Emmanuel Zegeling stuurde nog een link met iets meer informatie over de Balk in 't Oogsteeg. Lees meer... |
||||||||||||
Onno Boers zag een bekende gevelsteen op de foto. Hij zit in het pand rechts van de twee schuttingen, dat toen het nummer 31 droeg. De steen stamt uit de eerste helft 18de eeuw en draagt de tekst: De Gouwe Leeuw. De steen is door het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap tijdens de sloop in veiligheid gebracht en daarna uitgeleend aan het Rijksmuseum. De steen is daar in een muur aan de kant van de Hobbemastraat gemetseld, met een groot aantal andere (zwerf)stenen. Foto: VVAG |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Ria Scharn, Aschwin Merks, Arjen Lobach, Anneke Huijser, Mike Man, Jos Mol, Adrie de Koning, Onno Boers, Emmanuel Zegeling, Hans van Efferen, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Fotoquiz: Anje's keuze |
||||||||||||
Anje Belmon koos deze foto omdat het pand zo duidelijk aan het beroep van de eigenaar aangepast was. Wat dat beroep was, hebben we natuurlijk wel even geblurrd, net als het straatnaambordje met de helft van het antwoord erop. Toch zit er een hint in de foto verscholen. Welke hoek is dit?Oplossingen graag via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing: Rob's keuze |
||||||||||||
Een enkeling zocht het op de verkeerde hoek van de Oudezijds Achterburgwal, maar dit is echt de hoek met de Oude Doelenstraat. Veel is er niet veranderd aan dit beeld. Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Carol de Vries, Ria Scharn, Anneke Huijser, Aschwin Merks, Robert Raat, Mike Man, Minne Dijkstra, Hans Goedhart, Anje Belmon, Adrie de Koning, Jos Mol, Onno Boers, Hans van Efferen, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Heeft u ook een opvallende foto gevonden? |
||||||||||||
Laat ons meegenieten en stuur hem naar de redactie. Graag via deze
link en alléén via deze link a.u.b. |
||||||||||||
Fotoquiz Waar? Wat? |
||||||||||||
Eigenlijk was dit een keuze-plaat maar hij leende zich prima voor de dubbelvraag van deze rubriek. Daar gaan we: Welke straat is dit?Wat is de functie van het meest linkse pand op het moment dat deze foto gemaakt werd?Oplossingen graag via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Dit is een foto van de oude Waalseilandbrug (#283). Deze is in 1914 vernieuw naar ontwerp van Joan Melchior van der Meij, de hoofdarchitect van het Scheepvaarthuis. Het massieve en saaie karakter van de nieuwe brug geeft te denken wie dan verantwoordelijk is voor de zwier van het Scheepvaarthuis. Vast niet Van der Meij in z'n eentje!
De pijlers van de oude brug werden opnieuw gebruikt. Nu nog even de bijkomende vragen: de fotograaf stond op de Oude Waal en keek richting Kraansluis met rechts de Binnenkant. De brug ligt voor de Buiten Bantammerstraat. Foto's: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Anneke Huijser, Ria Scharn, Carol de Vries, Adrie de Koning, Harry Snijder, Robert Raat, Aschwin Merks, Mike Man, Anje Belmon, Jos Mol, Onno Boers, Otto Meyer, Hans van Efferen, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Met de camera op pad... |
||||||||||||
Omdat u niet kunt zien wie er in de koetsen zitten vertellen wij u maar dat dit een rijtoer is van koningin Wilhelmina met haar moeder regentes Emma, en met haar gezelschap. Maar waar rijden ze? Waar is dit?Laat het ons weten via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Foto van vorige week |
||||||||||||
We kregen een verontwaardigd mailtje van Carol, de maker van deze foto, dat hij wel degelijk nog wist dat hij toen in de Oude Braak stond. Wij hebben al veel verteld over dit zijstraatje van de Nieuwezijds Voorburgwal. Als u 'm niet allang gelezen hebt, bekijk dan nog eens aflevering 1 van het Jaarboek 2015. Klik hier om die te lezen. Foto: Carol de Vries |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Hans van Noort, Ria Scharn, Anneke Huijser, Peter Pijst, Hans Goedhart, Anje Belmon, Mike Man, Jos Mol, Hans van Efferen, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Hulp gevraagd... |
||||||||||||
Carol de Vries heeft moeite met de locatieaanduiding van deze foto die door de Beeldbank kortweg met 'Amstel' wordt aangegeven. Wij gaan daarin mee omdat de kruisende waterloop daarvoor te smal lijkt. Ook het water in de voorgrond kan haast niet de Amstel zijn omdat er over die rivier geen gewelfde bruggen van dit soort liggen. Wij hebben geen tijd om voorbereidend werk te doen en laten het deze keer helemaal aan u over. Weet u waar dit is? Als u de foto op de Beeldbank wilt bekijken klikt u op de foto links. Als u het weet, laat ons dan mee genieten via deze link |
||||||||||||
Melioratie? Ammenooitniet! |
||||||||||||
Op de tekening een historiserend beeld van de Lastage anno 1544; bron:Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
De ondernemers hadden reden tot klagen; zij voorzagen in de groeiende behoefte aan vaartuigen en hun onderhoud en vonden dat de stad zich iets meer aan die belangrijke industrie gelegen mocht laten liggen. Hun pech was dat het toen zittende stadsbestuur te veel geldzorgen had om grote bedragen uit te trekken voor de Lastage. De Lastagiërs waren ook niet voor de poes en klaagden bij de landsheer die ter arbitrage Willem van Oranje in 1559 lieten bemiddelen. Die bepaalde dat het stadsbestuur de gebruikers van de Lastage diende te compenseren. Gevolg was dat de relatie tussen stadsbestuur en Lastagiërs op een dieptepunt belande. Toen brak de Opstand uit (1568) en 10 jaar later volgde de Alteratie (1578). Een nieuw stadsbestuur trad aan en alles zou nu beter worden…, dachten de Lastagiërs. Een van de eerste daden van het nieuwe bewind was het binnen de stad halen van de Lastage door een burgwal langs de Zwanenburgwal en Oudeschans tot aan de Montelbaenstoren. |
||||||||||||
Nog steeds was de Lastage militair gebied waar afwijkende regels golden. In de noordelijke punt van de Lastage wisten de grondbezitters zich via een list aan naasting de onttrekken. Waarschijnlijk was het zonder tussenpozen voortzetten van hun scheepsbouwactiviteiten belangrijker. In elk geval leverden zij hun grond niet aan de stad tegen een vergoeding maar bleven hun erven gebruiken als voorheen. In 1586 volgde de opheffing van het bouwverbod voor het gebied. Er mocht nu gebouwd worden, zo hoog als men wilde. Als met maar van steen en met een hard dak was; zo waren de regels voor nieuwbouw binnen de stad. Men moest ook nieuwe rooilijnen respecteren en delen van de grondstukken kosteloos afstaan om bredere straten te kunnen aanleggen. Ook werden er dwarsstraten door het gebied gerooid: naast de reeds bestaande Ridderstraat en Notweg de Bantammerstraat en later de Jonkerstraat en Waal- en Geldersesteeg. Dat klonk al weer minder goed! Kaart boven: Lastage in 1481, onder: Idem in 1597 |
||||||||||||
De volgende stap was het bevestigen, verhogen en straktrekken van de IJ-oever, waardoor de Kromme en Oude Waal ontstonden. De landwinst, verbeteringen en bescherming van het gebied kregen de voormalige eigenaren niet cadeau. Er werd een heffing toegepast die men melioratie noemde. Dat is de waardevermeerdering van een grondstuk door toedoen van inspanningen door de stad verricht. Door plempen van delen van het IJ werd het land groter, juist in het deel met de oude erven. De stad verplichtte de eigenaren van die erven de gewonnen grond erbij te kopen. Om wat druk achter deze maatregel te zetten bepaalde de stad dat geen bouwvergunning gegeven kon worden voordat deze melioratie betaald was. Om even plat te zeggen: de pleuris brak uit. |
||||||||||||
Gewend om tegen maatregelen van de stad arbitrage in te roepen besloten de Lastagiërs te procederen, dit keer voor de Staten van Holland. Voor overige stadsuitbreidingen zou de stad een octrooi bij de Staten vragen maar dat gold niet voor de Lastage omdat het al stadsgebied was. Het duurde tot 1601 voor een uitspraak kwam en tot 1604 tot de nieuwe hoogte van de melioratie vastgesteld was. De erven op de Lastage werden net zo belast als de overige erven in de uitbreidingen. De opstandelingen beten in het stof. Onder: uitgiftekaart van de vergrote percelen in het noorden van de Lastage; bron: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Sarphati en Amsterdam: het Paleis, de voorbereidingen |
||||||||||||
De plannen voor een groot tentoonstellingsgebouw waren in het hoofd van Sarphati wel uitgerijpt, maar hij moest nu de Gemeente Amsterdam erachter zien te krijgen. Dat deed hij op een slimme manier, door B&W voor te houden hoe in andere hoofdsteden in Europa de ene beeldschone creatie, vernieuwing of nieuwbouwwijk na de andere verrees. Was het niet tijd dat Amsterdam volgde? Vanaf het begin was het een uitgemaakte zaak voor Sarphati, dat zijn gebouw in een fraaie omgeving zou staan en als die er niet al was moest die meteen aangelegd worden. En wat te denken van alle buitenlandse bezoekers die op de tentoonstellingen zouden afkomen? Allemaal inkomsten voor de stad. Hij schetste de omvang van zijn gebouw en vergeleek die met andere grote gebouwen in de stad zoals het Nieuwe Werkhuis of Amstelhof. Er was een veel grotere ruimte nodig dan bijvoorbeeld de Botermarkt. Dat dit plein niet voldoende was voor zijn gebouw met parkachtige omgeving leek hem duidelijk. Het plein waar het Paleis voor Volksvlijt (PvV) zou kunnen komen was er niet in de stad, maar de Ossenmarkt met omgeving zou kunnen dienen en dan vergroot worden door de Singelgracht erachter deels te dempen. Zo zou volgens hem een mooi plein ontstaan. Dan moest de ossenmarkt, de cavaleriekazerne en het militaire hospitaal wel eerst verhuizen en de Utrechtsepoort afgebroken worden. |
||||||||||||
Onmiddellijk zocht en vond Sarphati enkele particulieren die zich voor enkele tonnen borg stelden. Verder schakelde hij, om behulpzaam te zijn bij de voorbereidingen, een aantal leden van de VvV in die elk expertise hadden op een bepaald gebied. Sarphati zelf deed het contact met B&W en de pers. Hij schreef een brochure Plan tot Oprigting van een Paleis voor Volksvlijt te Amsterdam. Het plan werd in de stad enthousiast ontvangen en de kranten schreven jubelende stukken. Maar B&W hield zich muisstil en stelde nog steeds geen ruimte ter beschikking. Er was inmiddels een nieuwe burgemeester (Boot) aangetreden en deze fluisterde Sarphati in, dat het misschien handig was door te gaan met voorbereidingen en niet af te wachten tot de officiële kanalen reageerden. Begin juli 1856 schreef de VvV een lening uit tot een bedrag van ƒ 1 miljoen (5000 aandelen á ƒ 200) via een aantal bankhuizen, waaronder Wertheim&Gomperts. De banken hadden drie dagen uitgetrokken voor de inschrijvingen, er waren maar drie uren nodig voor de jonge A.C.Wertheim aan Sarphati kon berichten dat de lening voltekend was. Onmiddellijk stelde deze B&W op de hoogte van dit succes en die schreven terug dat zij de VvV feliciteerden en uitnodigden de uitgewerkte plannen voor te leggen. Begin augustus werden de aandeelhouders in Odeon op het Singel bijgepraat. Sarphati kreeg een ovationeel applaus. Alle afbeeldingen bij dit artikel: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Op 1 september 1856 werd een prijsvraag onder architecten uitgeschreven voor het ontwerp van het paleis. Eerste prijs ƒ1000, tweede en derde elk ƒ300. Een jury waarin o.a. stadsarchitect De Greef zitting had, zou de inzendingen beoordelen. Er kwamen tien inzendingen binnen maar de jury verklaarde dat geen der ontwerpen voldeed aan de gestelde eisen. Drie waren een eervolle vermelding waard. De VvV negeerde de uitslag en beloonde de drie beste ontwerpen met ƒ300,- elk en kocht van de overige architecten de tekeningen voor hetzelfde bedrag. De secretaris van de N.V., Van Eijk, stelde een der architecten aan om een nieuw ontwerp te maken en de bouw te begeleiden. Het werd Cornelis Outshoorn, die wel had meegedaan maar niet één der eerste drie was geworden. Het hielp dat Outshoorn bevriend was met VvV-lid Bleekrode. Deze koos Outshoorn omdat hij vroeger ingenieur van de HIJSM was en door overkappingen bekend was met bouwen in staal en glas. Sarphati wilde zijn eigen Crystal Palace en geen massief gebouw van steen, zoals alle ontwerpen tot nu toe wel waren. Op de tekening een (niet uitgevoerd) ontwerp in de prijsvraag-ronde
Volgende week: de angel in het vlees van Sarphati: |
||||||||||||
Amsterdamse hofjes: het Linden- en Suyckerhoff-hofje |
||||||||||||
Het Linden- en het Suyckerhoff-hofje Inleiding Ligging en ouderdom Foto: Lindenhofje |
||||||||||||
Stichters |
||||||||||||
Bijzondere kenmerken |
||||||||||||
De toegang tot het Suyckerhoff-hofje is door een deur aan het eind van een gang afgesloten. De gang voert naar een ruime binnenhof met 19 woningen, in twee L-vormige vleugels rond een bleekveld. Door het samenvoegen van kleinere woningen bleven er nog vijftien over. Op het hofje bevindt zich een sierlijke pomp waar uitsluitend verontreinigd putwater uitkwam. Dit putwater werd door de wijfies gebruikt voor het schoonhouden van hun huisjes. Mensen die er niet woonden mochten geen putwater uit deze pomp gebruiken. De reden was dat de verontreiniging voornamelijk te wijten was aan de loden buizen die verbonden waren aan de pomp. Als de bewoonsters ziek werden, waren de anderen verplicht de zieke te verzorgen. Als een bewoonster dement was geworden, werd ze naar een gesticht afgevoerd (het zal je maar gebeuren!) en als de bovenbuurvrouw was gestorven, moest de benedenbuurvrouw haar opbaren! Bij de ingangspoort van het huis bevindt zich een steen met de inscriptie: |
||||||||||||
Het Suyckerhoff-hofje is eigendom van de Stichting De Drie Hofjes (Suyckerhoff-, Venetiae- en Everdina de Lanoyhofje), die ook het beheer heeft. In de negentiende eeuw verkommerde het hofje ernstig en werd er vaak gesproken over de broodnodige restauratie. Op het laatst woonden er nog maar twee bejaarde vrouwen in het laatst bewoonbare huisje van de westvleugel. Recent is het Suyckerhoff-hofje met zijn toegangspoort dan toch nog gerestaureerd! Foto: Suyckerhoff-hofje |
||||||||||||
Doelstellingen |
||||||||||||
Het doel van het Suyckerhoff-hofje was behoeftige weduwen van Protestantse huize en alleenstaande vrouwen van boven de 50 een onderdak te bieden. De regenten dienden Remonstrants te zijn. Foto: Suyckerhoff-hofje |
||||||||||||
Toegankelijkheid |
||||||||||||
En dan nog dit..... Alle foto's bij dit artikel: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Column: Muziek en Mokum |
||||||||||||
okum heeft heel wat muziek in haar mars. Als jochie ging het actuele muziekgebeuren een beetje aan mij voorbij, zoals de Beatlehype en de ontwikkelingen in de Paradisotempel; ik was immers meer van de straatmuziek of de klassieken. Op jordanese wijze dansen bij het draaiorgel of juist luisteren naar Beethovensymfoniëen in de beste concertzaal ter wereld uitgevoerd door het beste orkest ter wereld, dát was spekkie naar Gijsbreghts bekkie! Aan het Concertgebouwplein 10 staat zij, het fraaie Mokumse Concertgebouw met haar unieke akoestiek (mijn vrouw en ik hebben daar een keer genoten van een Verdiconcert waarbij met name een van de tenoren zonder microfoon de hele zaal kon voorzien van een behoorlijk volume), waar ik als rechtgeaarde, serieuze en gehoorzame middelbare scholier heen ging om naar de concertreeksen voor middelbare scholieren door ons aller Arnhemse dirigent en muzikale alleskunner Anton Kersjes te luisteren die aan mijn Beatleminnende klasgenoten niet besteed waren, maar mij - net als de toenmalige museumrondleidingen - best konden boeien (als je daar tenminste voor openstond). Ik heb ultieme herinneringen aan de Negende met Slotkoor met de geweldige in de Jordaan geboren lyrische tenor Anton de Ridder die startte met zingen tijdens zijn eerste baan als diamantslijper. Dan raakte ik gewoon in trance. Ook de eveneens in de Jordaan (Konijnenstraat) geboren ‘Tenore Napoletane’. |
Met zijn neef Jantje van Musscher (later bekend als ‘Johnny Jordaan’) verzorgde hij straatoptredens op plekken als Leidseplein en Rembrandtplein. Ik woonde tot mijn tiende in de Spaarndammerbuurt en daar zat op de hoek van de Nova Zemblastraat en de Spaarndammerstraat Banketbakker Nagtegaal (die later verhuisde naar mijn huidige woonplaats) en daarnaast weer het bekende kousenreparatiewinkeltje (ladders ophalen in nylonkousen; vijf cent per ladder!) van de ouders van Stientje Engel. Stientje Engel, beter bekend als de wereldberoemde coloratuursopraan Cristina Deutekom (bijgenaamd ‘La Voce’ of la ‘Deutekom’). Mijn vader kwam er wel eens en had Stientje als peuter nog even op schoot gehad. Toen ik als solotrompettist een keer meemusiceerde met de ‘Amsterdamse Tramharmonie’ en de Amsterdamse ‘Jeugdharmonie Jong Excelsior’, had ik het voorrecht een der optredenden te begeleiden, te weten: Cristina herself! Wat een voorrecht, spelen in het mooiste muziekgebouw en….. met de wereldberoemde Stientje! PS: |
|||||||||||
Bij de foto's: 1. 1964: The Beatles in Good Old Mokum |
||||||||||||
Deze week honderd jaar geleden |
||||||||||||
Woensdag 11 september - De eerste contacten tussen B&W van Amsterdam en de nieuwe ministers van het zojuist aangetreden crisiskabinet Ruijs de Beerenbrouck. Het gaat steeds direct of indirect om de voedselvoorziening met steeds verder krimpende toewijzingen. Het gaat ook steeds om de botsing tussen het SDAP-gedomineerde stadsbestuur en het nu extreem confessioneel en reactionair landsbestuur. De samenstelling is: Alg.Bond (RK), CHU en ARP, waarbij het aantal zetels van de AB die van de christelijken ver overtreft. De partijen zelf hebben met precies 50% een minimale meerderheid en kunnen alleen regeren dankzij de gedoogsteun van enkele kleine partijtjes. Dubieus vindt men de partijloze liberaal Van Karnebeek op Buitenlandse Zaken, vanwege zijn onverbloemde duitse sympathieën. De gehate Posthuma op landbouw is vervangen door de partijloze Ir. van IJsselstein die zwalkt tussen liberaal en confessioneel. Op de foto de eerste ministerraad van het kabinet Ruijs de Beerenbrouck; foto: Wikipedia |
||||||||||||
De Amsterdamse wethouder Wibaut komt in overleg met de directeur van het abattoir en de slagers-organisaties een maximumprijs voor distributievlees overeen maar heeft daarvoor toestemming uit Den Haag nodig. Hij schuift op het betreffende ministerie aan tafel en krijgt te horen dat dit onacceptabel is omdat die prijs nog lager zou zijn dan die voor het zgn. 'ziekenvlees'. Ook de maximumprijs voor distributie-aardappelen wordt niet geaccepteerd omdat die beneden de kostprijs zou liggen. Eénzijdig dictaat uit Den Haag: de spaarzame voorraden kunstmest worden alleen nog geleverd aan boerenbedrijven die door leveranties aan de regering bewijsbaar bijgedragen hebben aan de nationale voedseldistributie. |
||||||||||||
Dan nog een schandaal over 'ziekenvlees' ofwel extra rantsoenen van het betere soort vlees voor zieken. Een heel bijzondere uitleg van ziekenvlees kreeg dat van tuberculeuze koeien die Den Haag eerst als extra rantsoenen voor mijnwerkers aanbood en toen aan de gemeente Heerlen als zgn. ziekenvlees. Beide instanties bedankten voor de eer en de koeien werden toen toch maar afgemaakt en vernietigd. |
||||||||||||
Oude afleveringen |
||||||||||||
Hieronder weer een keuzemenu naar oude afleveringen van het jaar 2018. De keuze 2014 t/m 2017 leidt naar de laatste aflevering van het betreffende jaar, met onderaan een eigen menu voor dat jaar. |
||||||||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | wk01 | wk02 | wk03 | wk04 | wk05 | wk06 | wk07 | wk08 | |
wk09 | wk10 | wk12 | wk13 | wk14 | wk15 | wk16 | wk17 | wk18 | wk19 | wk20 | wk21 | |
wk22 | wk23 | wk24 | wk25 | wk26 | wk27 | wk28 | wk29 | wk30 | wk31 | wk32 | wk33 | |
wk34 | wk35 | wk36 | wk37 | wk38 | wk39 | wk40 | wk41 | wk42 | wk43 | wk44 | wk45 | |
Aanmelden voor deze digitale uitgave - Afmelden voor deze digitale uitgave |