week 36-2019 |
||||||||||||
Fotoquiz snelste |
||||||||||||
De snelste met het juiste antwoord op de foto van vorige week was Carol de Vries. De nieuwe opgave komt dan ook van hem. Dit is weer een moeilijke opgave met alleen maar wat geveltjes en daarom een hint: kort geleden bespraken wij de instelling/firma waar dit pand een onderdeel van uitmaakt. Welke dat is, hebben we toch maar even zwart gemaakt. De vraag is: Wat is het adres van het pand achter de boom?Oplossingen via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Het valt ons op dat de noord-westhoek van de stad een soort onontgonnen gebied is en veel deelnemers problemen bezorgt. Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Carol de Vries, Arjen Lobach, Ria Scharn, Harry Snijder, Ton Brosse, Onno Boers, Gerard Beerman, Hans Goedhart, Anje Belmon, Otto Meyer, Mike Man, Jos Mol, Adrie de Koning, Hans van Efferen, Robert Raat, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Fotoquiz: ?'s keuze |
||||||||||||
Deze suggestie kwam niet via de aangewezen link binnen en het is niet meer te achterhalen wie hem stuurde. Waar is dit?Oplossingen graag via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing: Wilfried's keuze |
||||||||||||
We kijken hier naar de fraaie bekroning van het pand Keizersgracht 247 waarover het hardnekkige gerucht gaat dat het borstbeeld prins Maurits van Oranje Nassau voorstelt. Daarover hieronder meer. In 1625 bouwde Jan Brouwer op twee percelen drie huizen: 247-249-251. In de Derde Uitleg kon men zich dat nog permitteren, later werd dit verboden. Van oorsprong waren de tweede en derde verdieping pakzolders met luiken, alles bij elkaar dus een eenvoudig huis. Wel een mooie top! Foto: Stadsarchief Amsterdam Foto onder: AmsterdamseGrachtenhuizen.nl Tekening: Jan Harmensz Muller |
||||||||||||
Waar het verhaal vandaan komt dat dit borstbeeld Prins Maurits moet voorstellen, is ons niet bekend. Hierboven geven we een tekening van Maurits en wij kunnen u verzekeren dat er alleen een tienerafbeelding zonder sik bekend is. Grote twijfels van deze kant daarom! De enige link naar Maurits is volgens ons diens sterfjaar 1625 en de oplevering van Keizersgracht 247 in datzelfde jaar.
Dat wordt eigenlijk ook al weer ontzenuwd door het feit dat het borstbeeld pas medio 18de eeuw op deze gevel geplaatst is, afkomstig van een onbekende locatie elders. |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Anje Belmon, Ilja Boelaars, Jos Mol, Ria Scharn, Mike Man, |
||||||||||||
Heeft u ook een opvallende foto gevonden? |
||||||||||||
Laat ons meegenieten en stuur hem naar de redactie. Graag via deze
link en alléén via deze link a.u.b. |
||||||||||||
Fotoquiz Waar? Wat? |
||||||||||||
Deze foto van een gevelversiering komt in de Beeldbank voor maar er staat een fout in de beschrijving. Welke letters staan er in de cartouche vermeld en bij welk bedrijf horen die?Waar stond de fotograaf toen hij deze foto nam? (straatnaam)Oplossingen graag via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Museum Fodor was een museum aan de Keizersgracht in Amsterdam, dat heeft bestaan van 1863 tot en met 1993. Naamgever van het museum is Carel Joseph Fodor (1801-1860) die rijk werd door de handel in steenkool. Middels een testament liet hij zijn uitgebreide kunstverzameling na aan de stad onder voorwaarde dat die in een museum bijeen bleef en waarvoor Fodor drie panden ter beschikking stelde. In plaats daarvan bouwde de Gemeente Amsterdam een nieuw pand op Keizersgracht 609 naar ontwerp van Cornelis Outshoorn. Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Maarten Helle, Dick van der Kroon, Otto Meyer, Onno Boers, Jos Mol, Anje Belmon, Mike Man, Adrie de Koning, Ilja Boelaars, Ria Scharn, Anneke Huijser, Hans van Efferen, Robert Raat, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Met de camera op pad... |
||||||||||||
Wilfried Dierick werd getroffen door dit huis en maakte deze foto's om aan u voor te leggen. Gezien de stijl van de gevel is het misschien niet direct duidelijk maar dit is gewoon binnen ons werkgebied binnen de Singelgracht. Wat is het adres van dit pand?Laat het ons weten via deze link Foto's: Wilfried Dierick |
||||||||||||
Foto van vorige week |
||||||||||||
Dit is een heel bekende foto van molen De Spiering/Spring (in 't Veld) op bolwerk Amstelveen, De Singelgracht werd ter plaatse vanaf 1872 genormaliseerd ten kosten van bolwerk en molen; die laatste werd in 1874 afgebroken. Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Harry Snijder, Maarten Helle, Jos Mol, Dick van der Kroon, Adrie de Koning, Otto Meyer, Ria Scharn, Anneke Huijser, Ton Brosse, Onno Boers, Anje Belmon, Mike Man, Fred Houthuijs, Hans van Efferen, Robert Raat, Anthony Kolder, |
||||||||||||
redactioneel |
||||||||||||
Amsterdamse gebouwen -10 |
||||||||||||
Het Rijksmuseum Plaats van het gebouw Geschiedenis en ontwerper/bouwstijl |
||||||||||||
Het Rijksmuseum werd in 1883 gebouwd door Petrus Josephus Hubertus (Pierre) Cuypers en opende haar deuren op 13 juli 1885. Cuypers' katholieke gezindheid was een belangrijk punt van kritiek toen hem de bouw van het Rijksmuseum in Amsterdam werd gegund. Hoewel zijn ontwerpen slechts ten dele neogotisch waren en sterk op het maniërisme uit de 17e eeuw waren gebaseerd, werd het resultaat als 'te katholiek' beschouwd, hetgeen voor voorstanders van protestantse dominantie onaanvaardbaar was. Cuypers ontwierp voor het Rijksmuseum ook een aantal bijgebouwen, in een waarvan hij zijn firma vestigde (in een ander gebouw stichtte hij een tekenschool waar hij zelf les gaf). In een vergelijkbare stijl als die van het Rijksmuseum bouwde Cuypers eveneens in Amsterdam het Centraal Station. Afgezien van deze twee opdrachten heeft Cuypers weinig overheidsgebouwen ontworpen. Wel ontwierp en bouwde Cuypers het Hoofdbureau van Politie aan de Oudezijds Achterburgwal. Cuypers heeft de Vondelstraat ontwikkeld, waar hij ook zelf woonde. Tot op zeer hoge leeftijd bleef Cuypers actief. Zijn laatste kerken bouwde hij in 1914 in Vlissingen en Venlo. In de jaren daarna voerde hij nog enkele restauraties uit en overleed hij in 1921 in Roermond. Daar bevindt zich sinds 1930 naast de Munsterkerk een Cuypers-monument, vervaardigd door de beeldhouwer August Falise. Het grafmonument van Pierre Cuypers, in 2006 gerestaureerd, bevindt zich op Het Oude Kerkhof, Kapel in ’t Zand in Roermond. Verder bevindt zich in Roermond nog een interessant Cuypersmuseum, waar ook aandacht wordt besteed aan zijn Amsterdamse tijd. |
||||||||||||
Wetenswaardigheden
Alle afbeeldingen bij dit artikel komen uit de Beeldbank van het Stadsarchief Amsterdam, tenzij anders vermeld. |
||||||||||||
Tweede Wereldoorlog Foto: Nationaal Archief |
||||||||||||
Verzelfstandiging |
||||||||||||
Huisvesting en Depots |
||||||||||||
Exposities en Junior Fellowships Foto: ANP |
||||||||||||
Recente ontwikkelingen Foto: Rijksmuseum |
||||||||||||
De kosten van de totale verbouwing, renovatie en vernieuwing van het Rijksmuseum bedroegen €375 miljoen. Het Rijksmuseum droeg €45 miljoen bij en werd daarin gesteund door Philips, ING en de BankGiro Loterij. Bij deze grote ingreep zijn veel oorspronkelijke elementen uit de tijd van Cuypers weer tevoorschijn gehaald, in oude staat hersteld of gereconstrueerd, waardoor het gebouw veel van zijn oude glorie terugkreeg. Tegelijk zijn een aantal nieuwe gebouwen toegevoegd zoals het Ateliergebouw, waardoor het hoofdgebouw volledig als tentoonstellingsruimte benut kan worden. Foto: Rijksmuseum |
||||||||||||
Open Monumentendag |
||||||||||||
Column: Hartjesdag |
||||||||||||
emand vertelde me dat ze hartjesdag weer nieuw leven willen inblazen. Of die mensen enig idee hebben wat dat feest inhield? |
Wat het volk zoal uitspookte dat er zó schande van gesproken werd? Nou…, alle dingen die vandaag bij relletjes horen: herrie maken, passanten lastig vallen, liederlijk dronkemansgedrag, fikkies stoken, vuurwerk afsteken, katknuppelen en vernielingen. De lol werd pas volledig als het uit de hand liep en politie of brandweer er aan te pas moest komen. Die werden dan bekogeld en gehinderd bij hun werk. Nog erger vonden de autoriteiten de uitwassen van seksueel getint gedrag, troepen jongens en meisjes die uitdagend over straat sleurden, dansend, zingend, krijsend. De bezetter zette in 1940 een streep door het volksfeest. Hartjesdag werd ‘afgeschaft’…, verboden! Daarna is het nooit meer teruggekomen. |
|||||||||||
de eerste luchtfoto's van Amsterdam |
||||||||||||
In tijdschriften als Het Leven verschijnen tijdens de ELTA de eerste luchtfoto's van de stad. Het complex noodwoningen waarover gerept wordt is dat voor de Belgische vluchtelingen: het nooddorp Obelt. In 1929 werden ze afgebroken en de grond werd aan het areaal van de Dortsche Petroleum Maatschappij toegevoegd. Van de afbraak werd niet veel werk gemaakt; wat jaren gevreesd werd, brand in de houten huisjes, werd nu geforceerd. Obelt brandde tot de grond toe af! |
||||||||||||
YouTube - Noordzeekanaal |
||||||||||||
Een lange documentaire van de Amsterdam Ports Association over de geschiedenis van de aanleg van het Noordzeekanaal. Verder veel aandacht voor de ontwikkeling van de Amsterdamse haven, afgezet tegen doorvoerhavens als Rotterdam. Klik de afbeelding om te zien. |
||||||||||||
Openbaar vervoer vóór de paardentram |
||||||||||||
De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) liet op 20 september 1839 de eerste trein rijden van Amsterdam naar Haarlem. Het land stond op z'n kop, nog nooit was de afstand tussen beide stations zó snel afgelegd. Maar daar zat 'm nou net de kneep..., tussen de stations die in Amsterdam in elk geval mijlenver buiten het centrum lag. Van het station was het een onmogelijke wandeling naar het centrum en een koets huren zou de reis extreem duur maken en geen concurrentie meer zijn voor de diligence, die al jaren de verbinding onderhield. Dat had de directie van de HIJSM natuurlijk al lang ontdekt en op 1 september vooraf startte een contractfirma een omnibusdienst in Amsterdam die op comfortabele manier het probleem oploste. Daarvoor was speciaal een firma opgericht: de Amsterdamsche Omnibus Onderneming (AOO) van de firma Jonker & Comp. Klik bovenstaande routekaart voor een vergroting (Wikimedia) |
||||||||||||
De AOO had grootse plannen. Behalve ritten naar het station zou een net van lijnen over de stad gelegd worden met vrij overstappen van de ene op de andere lijn. De lijnen hadden elk een eigen kleur en dat ging zelfs zover dat de rijtuigen in die kleur geschilderd waren. Zo konden passagiers herkennen welke omnibus ze moesten hebben, nodig omdat door sommige straten wel drie verschillende lijnen reden en op de Dam zelfs vier. Op elk rijtuig was een conducteur aanwezig die strikte instructies had zich beleefd en behulpzaam tegen de passagiers te gedragen. Dat dit zo uitdrukkelijk vermeld wordt, geeft aan dat dit bepaald geen goede eigenschap van de aapjeskoetsiers was. |
||||||||||||
De HIJSM beloofde de AOO exclusief recht om als enige op het stationsplein te mogen parkeren om reizigers in en uit te laten. Dat zette bij de aapjeskoetsiers en snorders kwaad bloed en op de ritten van de AOO op 2 september vlogen de stenen door de ruiten van de omnibussen, werden koetsiers afgeranseld en paarden de schrik aangejaagd om ze op hol te laten slaan. Zó heftig waren de reacties dat de volgende dag 3 september geen omnibus meer reed en men eerst de boel wilde kalmeren en de politie verzocht om bescherming. Na enkele dagen verschenen de AOO omnibussen weer op straat zonder verdere problemen, behalve lijn 9/10 tussen station en Oostenburg kwam niet meer terug. Of dit een concessie aan de opstandige koetsiers was, wordt niet duidelijk. Op 18 november 1839 kwam de laatste lijn in bedrijf: nevenlijn 13/14 tussen Muiderpoort en Raampoort. Tek: station Eenhonderd Roe, bron: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Tijdens het eerste twee jaren verdween de ene na de andere onrendabel gebleken lijn, tot eind 1841 alleen de ritten naar station Eenhonderd Roe nog functioneerden. Ongetwijfeld zat de AOO daaraan contractueel vast. Hoezeer het wel en wee van het bedrijf van de exclusiviteit afhing, bleek toen de HIJSM een tweede firma (De Batavier) op het stationsplein toeliet. Jonker deed de HIJSM een proces aan, hij kreeg van de rechter gelijk en De Batavier moest verdwijnen. Zonder dit voorrecht zag De Batavier geen kansen en staakte zijn diensten. Foto: detail uit prentbriefkaart (Ad Tiggelaar) van het paleis op de Dam, met de omnibus van Koens/Langeveld die de Spoorwegdienst onderhielden. |
||||||||||||
Behalve de AOO probeerden meer firma's met wisselend succes openbaar vervoer aan te bieden. Eerder kwam De Batavier al langs, een gelegenheidsfirma die ook ritten naar het station wilde maken. De man achter deze onderneming was Bouricius, die koetsjes verhuurde aan snorders en een aantal speciaal had laten overschilderen. Foto (detail Jacob Olie): omnibus van de ACTOO bij de Amstel (SAA) |
||||||||||||
Verder introduceerde Gerardus Westerman, oprichter en eerste directeur van Artis, in 1838 een omnibuslijn van de Dam naar de Plantage, die 'toevallig' net voor het hek van zijn Artis eindigde. Ook deze dienst was maar tijdelijk nodig tot de AOO in 1839 ook over de Plantage Middenlaan kwam te rijden. Het rijtuig had, net als in Londen en Parijs gebruikelijk was, passagiersruimte op het dak in de open lucht. Schilderij: Nicolaas Wijdoogen |
||||||||||||
Deze week honderd jaar geleden |
||||||||||||
Donderdag 11 september 1919 - Het bestuur van ELTA wilde als attractie een luchtschip aan het publiek tonen. Op het ELTA-terrein was echter niet genoeg ruimte
om deze schepen te laten landen en opstijgen, zodat men koos voor een rondvlucht boven de stad. Duitsland had veel ervaring met het
bouwen van zeer grote luchtschepen, de Zeppelins, maar ja…, zij waren niet welkom. De Britten hadden in 1916 een Zeppelin op
de Duitsers veroverd en toen genoeg informatie verzameld om ook zo’n groot luchtschip te bouwen. Net na afloop van de oorlog hadden
ze er twee gebouwd, de R33 en de R34. Op donderdag 11 september 1919 kwam de R32, een zusterschip, laag boven Amsterdam en de bevolking keek met open mond naar het enorme luchtschip met een lengte van 210 meter en een inhoud van 65.000m3. Generaal Snijders van het ELTA-comitee stelde zich telegrafisch in verbinding met de commandant van het luchtschip en wisselde beleefdheden uit.
's Avonds keerden de luchtschepen via Rotterdam weer terug naar Engeland.
|
||||||||||||
Donderdag 11 september - Duitsland was 'veroordeeld' tot het uitleveren van de 16 luchtschepen die het bezat (als oorlogsbuit aan de geallieerden). Begin september gingen al geruchten dat de Duitsers er 12 van vernietigd hadden en vandaag komt de officiële bevestiging daarvan uit Amerika. |
||||||||||||
Oude afleveringen |
||||||||||||
Hieronder weer een keuzemenu naar oude afleveringen van het jaar 2019. De keuze 2014 t/m 2018 leidt naar de laatste aflevering van het betreffende jaar, met onderaan een eigen menu voor dat jaar. |
||||||||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | wk01 | wk02 | wk03 | wk04 | wk05 | wk06 | wk07 | |
wk08 | wk09 | wk10 | wk11 | wk12 | wk13 | wk14 | wk15 | wk16 | wk17 | wk18 | wk19 | |
wk20 | wk21 | wk22 | wk23 | wk24 | wk25 | wk26 | wk27 | wk28 | wk29 | wk30 | wk31 | |
wk32 | wk33 | wk34 | wk35 | wk36 | wk37 | wk38 | wk40 | wk41 | wk42 | wk43 | wk44 | |
Aanmelden voor deze digitale uitgave - Afmelden voor deze digitale uitgave |