week 15-2020 |
||||||||||||
Fotoquiz snelste |
||||||||||||
De snelste met het juiste antwoord op de foto van vorige week was Ria Scharn. De nieuwe opgave komt dan ook van haar. Niet makkelijk, want er staat hier niets meer van overeind. De vraag is: Waar is dit?Oplossingen via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Als u goed had gekeken had u gezien dat zo'n beetje alles klaar staat om afgebroken te worden. Dit is de opmaat naar de ingrijpende herinrichting van de Dam. Een jaartal waar graag 1914 op wordt geplakt wordt maar u kunt zich wel voorstellen dat dit niet in één jaar voor elkaar was. Deze foto zal dus enkele jaren daarvoor gemaakt zijn. We staan in de Nes en kijken de Warmoesstraat in. Dwars daarop de Vijgendam (links) en Damstraat (rechts). Het blok huizen in het midden verdwijnt helemaal en wordt Damplantsoen. Hieronder nog een foto de tegengestelde kant met tapperij De Wildeman hoek Pijlsteeg. Foto's: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
De herinrichting van de Dam en omgeving wordt besproken in de PDF over de betreffende verkeersdoorbraak.
Goede oplossingen kwamen van Ria Scharn, Robert Raat, Otto Meyer, Arjen Lobach, Adrie de Koning, Jos Mol, Mike Man, Hans van Efferen, Berry Feith, |
||||||||||||
Fotoquiz: Paul's keuze |
||||||||||||
Deze keuzefoto betreft een locatie buiten de Singelgracht. Een foto uit een grote serie die Paul Graalman voor deze rubriek stuurde. We zien een aantal bedrijven met schoorstenen. Het gaat om het complex met één schoorsteen en een tweede met drie schoostenen. Hij wil het volgende van u weten (en dan gaat het niet om wat er later in kwam omdat het zonde was af te breken): Wat was de aard van het bedrijf met de enkele schoorsteen?En dat van het complex rechts daarvan met drie schoorstenen?Oplossingen graag via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing: Jos' keuze |
||||||||||||
Goeie ogen moet je hebben... voor deze quiz! Dan ontcijfer je een tekst onder het wapen van Amsterdam: Vondelpark. En dan is de oplossing eenvoudig; dit is de middenbouw van het Vondelparkpaviljoen. Verwarrend is natuurlijk dat het dak er vandaag iets anders uitziet. Foto´s: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Hans van Noort, Arjen Lobach, Ria Scharn, Ton Brosse, Adrie de Koning, Mike Man, Hans Olthof, Robert Raat, Hans van Efferen, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Heeft u ook een opvallende foto gevonden? |
||||||||||||
Laat ons meegenieten en stuur hem naar de redactie. Vanaf 2020 moet het onderwerp zich juist buiten de Singelgracht bevinden. Wij verwachten wel een niet alledaags beeld dat ook niet-buurtbewoners wel eens op het netvlies kregen. Graag via deze link en alléén via deze link a.u.b. Blijf sturen! |
||||||||||||
Fotoquiz Wat? Waar? |
||||||||||||
Nog een oudje. U moet het met het dak doen, deze week. Waar is dit?Voor welke horeca-gelegenheid werd dit pand gebouwd?Laat het ons weten via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Altijd prijs! Foto's van een nog niet gedempte Nieuwezijds Voorburgwal brengen de deelnemers in verwarring. En anders het gebouw wel... ook al staat het er nog steeds. Het is het op de hoek van Nieuwezijds Voorburgwal en St. Luciënsteeg staande en in 1858 opgetrokken sociëteitsgebouw dat door Jan van Maurik gebouwd werd in opdracht van het genootschap 'Concordia et Libertate'. Het werd in 1900-1901 door Jacot en Oldewelt voor Het Nieuwsblad zeer ingrijpend verbouwd tot het koepelgebouw dat er nu staat. Van het oorspronkelijke pand resteert alleen nog het casco. Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Kees Huyser, Arjen Lobach, Ria Scharn, Otto, Meyer, Onno Boers, Harry Snijder, Hans Goedhart, Adrie de Koning, Jos Mol, Ton Brosse, Mike Man, Robert Raat, Hans van Efferen, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Met de camera op pad... |
||||||||||||
Nog een door Dick van der Kroon ingestuurde prentbriefkaart, ook deze weer binnen de Singelgracht dus geen keuze-onderwerp meer. Ook deze is het 'plaatje van de week'. Welke straat is dit?Oplossingen graag via deze link Foto: collectie DvdK |
||||||||||||
Foto van vorige week |
||||||||||||
Diverse inzenders ontdekten dat deze kaart ook in de Beeldbank te vinden is. We zijn op het binnenterrein van het Binnengasthuis. Er kwamen verschillende suggesties voor de bestemmingen van het gebouw in de achtergrond maar de meeste stemmen gingen naar de Chirurgische afdeling. Foto: collectie DvdK |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Anneke Huijser, Ria Scharn, Kees Huyser, Carol de Vries, Maarten Helle, Jos Mol, Adrie de Koning, Onno Boers, Harry Snijder, Ton Brosse, Mike Man, Ton Hupkens, Hans Olthof, Robert Raat, Hans van Efferen, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Hulp gevraagd... maar niet gekregen |
||||||||||||
Het is vorige week niemand gelukt de foto te plaatsen. Wat ons betreft krijgt u weer een herkansing. Op welk adres vinden wij dit trappenhuis?Als u een idee heeft waar dit is/was, laat ons het weten via deze link
Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
redactioneel |
||||||||||||
Samuel Sarphati, visionair en entrepreneur |
||||||||||||
Na de wekenlange serie (2018) over Samuel Sarphati en wat deze man voor Amsterdam betekend heeft, wilden wij al een tijdje een meer permanente PDF daarvan samenstellen. Dat is nu gebeurd en wij bevelen u het nog eens opnieuw lezen van dit werk van harte aan. En als u er nog niet genoeg van hebt is er ook nog deel 1.7 van de TV-serie De IJzeren Eeuw over Sarphati. |
||||||||||||
Briefpost door de eeuwen heen -1 |
||||||||||||
Nu het bijna tot het verleden behoort is 't misschien wel eens interessant om te bekijken welke rol het communiceren per brief in onze stad heeft gespeeld. Afb. Roedragende stadsbode met brief (Maarten Helle/Wordpress.com) |
||||||||||||
De ontluikende beurtvaart was het uitgelezen transportmiddel voor verzending van post. Het duurde de hele 16de eeuw om alle misstanden uit te bannen. Keur op keur werd uitgevaardigd die tarieven probeerden te bepalen en wie wèl en wie niet post mocht aannemen of bezorgen. Om te zorgen dat post niet al te letterlijk tussen wal en schip viel, werd bepaald dat die door schippers niet zelf bezorgd mocht worden maar op een centraal punt afgeleverd diende te worden. Van daar uit werd de post door beëdigde boden verdeeld of afgehaald door de geadresseerde. In 1598 werd het Paalhuis (in 1560 gebouwd) op de Nieuwe Brug aangewezen als dat punt. Daar moesten de schippers toch heen om het 'paalgeld' (havengeld) te betalen en dan kon meteen de post gedropt worden. Binnen werden de binnengekomen stukken geregistreerd door de paalknecht die zich allengs tot postmeester ontwikkelde. De lijsten van binnengekomen stukken werden buiten aan het paalhuis opgehangen zodat een ieder kon zien of er post voor hem was. |
||||||||||||
Het paalhuis was een uitgelezen plek omdat de kooplieden (bij gebrek aan een beursgebouw) gewoon waren om hun handel naast de Nieuwe Brug tegenover het paalhuis af te wikkelen.
Zij kregen daar een dak boven het hoofd maar verder bleef de handel nog eeuwen voor iedereen zichtbaar. Bij heel slecht weer of strenge vorst week men uit naar de Sint Olofskapel. |
||||||||||||
Wat er met niet-opgehaalde stukken gebeurde verhaalt de geschiedenis niet maar het zal zeker een punt geweest zijn want in dat geval werd het porto niet voldaan. De schipper die de post binnenbracht kreeg van de paalknecht zijn deel van de porto als loon. In 1624 werd de eerste beëdigde brievenbesteller benoemd. Hij kreeg zijn loon op een wel heel vreemde manier: niet per af te leveren stuk maar per schip. Willekeurig wat de hoeveelheid stukken was, kreeg hij 18 stuivers. In de loop van de 17de eeuw kwamen er meer bestellers en werd de afhandeling van poststukken voor de bestemmingen Rotterdam, Delft, Den Haag en Leiden verhuisd naar de veerhuis op het Rokin (links). |
||||||||||||
Behalve postverzending per beurtschip kwam medio 17de eeuw (na de Tachtigjarige en Dertigjarige Oorlog) ook de postkoets in gebruik. Dit was een beweging die vanuit Duitsland naar ons land overwaaide en in het begin ook helemaal in Duitse handen was. Daarmee gepaard gingen de bijbehorende logo's met een posthoorn. In de Nederlanden werd dit systeem wel overgenomen maar bleef steeds in particuliere handen. |
||||||||||||
In plaats van post helemaal op de plaats van bestemming te brengen werden in den lande verschillende distributiepunten ingericht vanwaar de post van schip en koets naar de juiste plaats werd gedirigeerd. Het dichtstbijzijnde punt was Alphen a/d Rijn waar uit vijf richtingen post samenkwam. Dat gebeurde ook met internationale post, bijvoorbeeld in Lingen (Eems-D) voor steden in Noord-Duitsland en Skandinavië en Hellevoetssluis voor Engeland. Gek genoeg bleef Amsterdam hier wèl de regie houden. Amsterdam werd sowieso de drijvende kracht achter postverzending in de Republiek en daarbuiten. (Afb: Noordmolen) |
||||||||||||
Het tarief voor verzending en bezorgen van brieven schommelde sterk. Medio 17de eeuw werd van de verzender 1½ stuiver porto verlangd en datzelfde van de ontvanger nog een keer. Van de eerste porto kreeg de schipper een halve stuiver en de rest was voor de paalknecht. Die moest echter een flink bedrag ineens aan de postmeester betalen. Afb: Postmeester Roelof Meulenaer door Ferdinand Bol - 1650; |
||||||||||||
Volgende week: stempels, postzegels, brievenbus, posttrein, hoofdpostkantoor, enzovoort. Alle afbeeldingen bij dit item komen uit de Beeldbank van het Stadsarchief Amsterdam, tenzij anders vermeld |
||||||||||||
Column: Daan & Daan -12 |
||||||||||||
Daan moest zonder opa deze keer. Opa was een verwoed biljarter en deze woensdag was er een bijeenkomst plus prijsuitreiking waarbij Opa niet weg kon blijven. Daan zou alleen kunnen gaan, maar hij vond gezelschap wel leuk en daarom vroeg hij dinsdag op school of Jelle mee wilde. Die wilde altijd wel mee omdat hij allerlei speelmomenten met Daan cool vond en zo’n beetje door de stad toeren en kijken en kiekjes maken, leek hem ook wel wat. En geld mee voor ijs of patat! Hij moest het wel aan zijn moeder vragen; die gaf gelukkig toestemming als ze maar wel goed op het verkeer zouden letten en uiterlijk om vijf uur weer thuis zouden zijn. |
Daar kwam meester Roel weer aanzetten. ‘Luister jongens, ik zou de toren beklimmen met een groepje mensen en boven de klokken bezichtigen onder leiding van meneer Zwart, maar er zouden ook nog twee jongens meegaan, maar die belden net af..., dusse..., als jullie zin hebben. Kun je van bovenaf foto’s maken en de beroemde klokken bekijken en beluisteren.’ |
|||||||||||
Daan weet niet meer waar hij deze foto van een gevelsteen maakte. Hij is z'n boekje kwijt! Weet u op welk adres zich deze steen bevindt?Laat het ons weten via deze link |
||||||||||||
Oplossing raadplaat week 13: De Aardige Amsterdammer, ook wel De Helpende Hand, Droogbak 1A Goede oplossingen (over locatie én kunstenaars) kwamen van Anneke Huijser, Hans Olthof, Ton Brosse en Mike Man. Goede oplossingen (met alleen de locatie) kwamen van Jos Mol en Carol de Vries. Lees hier meer over het werk van de Regenboog Groep Lees hier meer over de ontvreemding van het beeld. |
||||||||||||
Uit verzamelingen geplukt |
||||||||||||
"Nog steeds enkele, heel enkele, in de stadomgeving volkomen gedenatureerde overblijfselen houden de herinnering er aan levendig [zoom van groene oasen rond de stad red.]. Door de speling van het één of andere toeval zijn ze tot dusverre den dans ontsprongen. We denken aan den mooien tuin van Schinkelhaven, aan wat er nog gebleven is van de buitens der patriciërs in de zeventiende eeuw in de Watergraafsmeer, aan de plantsoenen bij de Raampoort en de Willemspoort. Maar vooral omdat het wel het meest karakteristieke overblijfsel uit dien tijd is, aan het oude Polderhuis met zijn miniatuurstukje bosch van een groepje oude boomen, dat aan de Stadhouderskade naast het Rijksmuseum door toedoen van ik weet niet welken beschermengel het bestaan tot dusverre heeft weten te rekken". Zo lyrisch schreef een krant twintig jaar later, toen dit Polderhuis aangezegd was dat het moest verdwijnen. Amoveren noemen instanties dat. Wegwezen met die ouwe meuk! Die aanzegging was al jaren geleden in de bus gevallen maar nu ging het toch echt gebeuren. De Boerenwetering was op stadspeil gebracht en moest aangesloten worden op de Singelgracht. Het Polderhuis stond precies in het tracé... Briefkaarten: collectie DvdK |
||||||||||||
In deze PW kaart van 1900 staat de te maken situatie rond het Polderhuis en de overhaal al ingetekend (stippellijnen). Daar overheen hebben wij de watermassa's van de poldersloten, waaronder de Mennonietensloot, ingetekend zoals die kort voor het bouwrijp maken van dit buitengebied nog aanwezig was. De Mennonietensloot liep door tot de achtergevel van het Stedelijk museum en week in eerste instantie voor de bouw van het Rijksmuseum. Kaart: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
YouTube: Parool TV |
||||||||||||
Onder het motto "Amsterdam liep behoorlijk achter in de negentiende eeuw" maakte Parool TV m.m.v. Erik Schmitz van het Stadsarchief een filmpje over de wat afgetrapte toestand waarin de stad 150 jaar geleden verkeerde. Met geen woord wordt er gerept over de oorzaken van dit armoedig voorkomen. Wel wordt er door beeld-in-beeld vergelijkingen de loftrompet gestoken over hoe geweldig het er vandaag uitziet (sic!). Klik de afbeelding links om te bekijken |
||||||||||||
Poortjes van Amsterdam 1571-1782 |
||||||||||||
Van oorsprong een inventarisatie door Minne Dijkstra en nu in afleveringen hier; waar nodig geactualiseerd. |
||||||||||||
1736 - Gasthuis Oudezijds Achterburgwal 233 Historie Toestand Eigenaar Huidige toestand Foto: © Arthur/Flickr |
||||||||||||
1746 - Swigtershofje Amstel 88 – 98 Historie Toestand Eigenaar Huidige toestand |
||||||||||||
Gebruikerstest Beeldbank |
||||||||||||
Heeft u er al aan gedacht? Via dit formulier kunt u spuien wat u van het werken met de nieuwe Beeldbank vindt. Klik hier om te beginnen. |
||||||||||||
Deze week honderd jaar geleden |
||||||||||||
Maandag 19 april 1920 - Huldiging van de 70-jarige Theo Mann-Bouwmeester. Ingezonden brieven in de dagbladen laten klachten horen over het uitblijven van een grootse huldiging. Op de zaterdag voorafgaand was zij met een koets opgehaald en naar het verenigingslokaal van de NTKV in de Falckstraat gebracht. Daar kreeg zij een huldiging door collega's in het bijzijn van broer Louis en nichtje Lily. Van groots vieren zoals in 1917 bij haar 50-jarig toneeljubileum kon geen sprake zijn. Al maanden voerde Doortje Bouwmeester, alias Theodora Frenkel, alias Theo Mann-Bouwmeester oorlog omtrent haar pensioen tegen de Kon. Ver. het Nederlands Toneel. Toen begin januari de toneelstaking uitbrak voegde zij zich uit nijd bij de stakers en weigerde als Badeloch op te treden in de Gijsbreght. Op 21 april 1921 zou Theo Mann-Bouwmeester boos het Nederlands Toneel verlaten en verder als free-lancer optreden, o.a. bij het gezelschap van Cor Ruijsch en in een aantal films onder regie van haar zoon Theo Frenkel. Pensioen zou ze van het Nederlands Toneel nooit krijgen, ondanks toezeggingen. Portret door Theo Frenkel van zijn moeder als Badeloch. Collectie Ned. Theater Instituut |
||||||||||||
Oude afleveringen |
||||||||||||
Hieronder weer een keuzemenu naar oude afleveringen van het jaar 2020. De keuze 2014 t/m 2019 leidt naar de laatste aflevering van het betreffende jaar, met onderaan een eigen menu voor dat jaar. |
||||||||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | wk01 | wk02 | wk03 | wk04 | wk05 | wk06 | |
wk07 | wk08 | wk09 | wk10 | wk11 | wk12 | wk13 | wk14 | wk15 | wk16 | wk17 | wk18 | |
Aanmelden voor deze digitale uitgave - Afmelden voor deze digitale uitgave |