week 09-2020 |
||||||||||||
Fotoquiz snelste |
||||||||||||
De snelste met het juiste antwoord op de foto van vorige week was Patrick Nieuwenhuis. De nieuwe opgave komt dan ook van hem. De vragen zijn: Op welk adres vinden we dit gebouw?Patrick is niet zo snel tevreden. De locatie is totaal veranderd in de loop der eeuwen. Ze had vroeger dan ook een andere naam. Hoe heette het hier vroeger?Oplossingen via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Dit was de gereformeerde Plantagekerk in de Plantage Doklaan 8-12. Ze werd in 1882 in gebruik genomen en gesloopt in 1927. Foto's: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Patrick Nieuwenhuis, Ria Scharn, Kees Huyser, Anneke Huijser, Han Mannaert, Rob Philip, Jos Mol, Robert Raat, Ton Brosse, Arjen Lobach, Mike Man, Hans van Efferen, |
||||||||||||
Fotoquiz: Jos' keuze |
||||||||||||
Deze keuzefoto betreft een locatie buiten de Singelgracht. Jos heeft aan dit gebouw zo zijn herinneringen. Hij is benieuwd of u het kent en wil het volgende van u weten: Waar is dit?Aan dit gebouw kleefde tijdenlang een superlatief, in de trant van mooiste of grootste. Welk en wat?Facultatief, voor de cracks: In het woonhuis van de naamgever voor dit gebouw prijkt een gevelsteen. Op welk adres?Oplossingen graag via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing: Ton's keuze |
||||||||||||
Ton Brosse schoot deze foto's in Amsterdam-Noord. In de Putterstraat en op het Zwanenplein zijn vier gevelstenen voorzien zijn van een gedicht dat te maken heeft met de Eerste Wereldoorlog (1914-'18). De teksten van David Ingwersen verwijzen naar het vreedzame en tevreden Nederland waar letterlijk gebouwd werd aan de toekomst terwijl elders de wereld in brand stond. De tekst is een strofe uit een langer gedicht van David Ingwersen, de broer van één der architecten (Tjeerd Kuipers en Arnold Ingwersen) van de serie huizen. Als u het hele gedicht wilt lezen klikt u hier. Foto's: © Ton Brosse |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Anneke Huijser, Hans Olthof, Arjen Lobach, Maarten Helle, Otto Meyer, Adrie de Koning, Jos Mol, Mike Man, Robert Raat, Ria Scharn, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Heeft u ook een opvallende foto gevonden? |
||||||||||||
Laat ons meegenieten en stuur hem naar de redactie. Vanaf 2020 moet het onderwerp zich juist buiten de Singelgracht bevinden. Wij verwachten wel een niet alledaags beeld dat ook niet-buurtbewoners wel eens op het netvlies kregen. Graag via deze link en alléén via deze link a.u.b. Blijf sturen! |
||||||||||||
Fotoquiz Wat? Waar? |
||||||||||||
Eens kijken wat u hiervan bakt. Op de kist staan genoeg aanknopingspunten om hier uit te komen. Wat was de inhoud van deze kist?Waarvoor was die inhoud bestemd?Laat het ons weten via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Het Parool van 17 december 1987: "Met ontsteltenis en met machteloze woede zag ik hoe het plantsoentje aan het Marnixplein werd vermoord. Een plantsoentje waar ik trots op was en wat een stukje van mij was. In dat plantsoentje staat namelijk de bevrijdingslinde die indertijd door alle Jordaankinderen werd geplant. Trots gingen indertijd mijn broer en ik, met een enveloppe naar school waarin geld voor onze boom. Trots en fier zong ik het Wilhelmus mee toen onze boom werd geplant. En daar ging de pul met alle namen van de schoolkinderen de grond in. Steeds als ik langs de bevrijdingslinde kom, denk ik, 'Eén blaadje is van mij'. Dat nu hiervoor in de plaats een GEB-station moet komen, dat mag niet. Dat is diefstal van gevoelens. Wat van het plantsoentje en de grond om de linde heen is overgebleven, is al om te huilen. Dit stukje groen van de Jordaankinderen moet blijven!" w.g. Jansje Haan (oud-leerling Theo Thijssenschool) Foto: Stadsarchief Amsterdam Op de foto de heer Gödeker die er voor zorgde dat het GEB inschikte
|
||||||||||||
Op 4 mei 1946 werd in een plantsoen aan het Marnixplein ten zuiden van brug 128 op de westelijke van de Lijnbaansgracht een linde geplant. De bevrijdingslinde werd geplant ter nagedachtenis van kinderen in de Jordaan (de wijk ligt aan de andere kant van de Lijnbaansgracht), die de Tweede Wereldoorlog niet overleefd hadden. Drie jaar later werd een grijze steen onthuld, waarop in zwarte letters de tekst staat: Bevrijdingslinde van de Jordaankinderen, 4 mei 1946. De boom en plaquette moeten de herinnering levend houden aan de Bevrijding van de Duitse bezetting in Nederland in de periode 1940-1945. Onder de gedenksteen bevindt zich een urn met daarin de namen van de kinderen die meebetaalden aan de gedenksteen. In 1984 gingen boom en gedenksteen bijna verloren toen het Gemeentelijk Energie Bedrijf hier een elektriciteitshuisje wilde bouwen. Bron: Wikipedia |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Anneke Huijser, Adrie de Koning, Maaike de Graaf, Kees Huyser, Bob de Jong, Otto Meyer, Harry Snijder, Han Mannaert, Jos Mol, Mike Man, Robert Raat, Ria Scharn, Ton Brosse, Hans van Efferen, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Met de camera op pad... |
||||||||||||
Een onbekende fotograaf schoot dit plaatje eind 19de eeuw vanuit een verdieping van een grachtenpand. Welke brug is dit?Oplossingen graag via deze link Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Foto van vorige week |
||||||||||||
Namen? Daar gaan we. De fotograaf staat in de Sint Olofssteeg en kijkt richting Oudezijds Voorburgwal. Van rechts komt de Nieuwebrugsteeg daar op uit. Heel frappant is dat het hoekhuis Sint Olofssteeg 8 nummert. Daarachter komt nog een steeg op de Oudezijds uit, het Wijngaardsstraatje dat tegenwoordig door een hek is afgesloten. Foto: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Carol de Vries, Anneke Huijser, Arjen Lobach, Harry Snijder, Jos Mol, Adrie de Koning, Robert Raat, Ria Scharn, Ton Brosse, Mike Man, Nico Prinse, Hans van Efferen, Anthony Kolder, Peter Pijst, |
||||||||||||
en dan nog even over... |
||||||||||||
...het Saskiahuis. Adrie de Koning meldt het volgende: |
||||||||||||
Hulp gevraagd... |
||||||||||||
Deze foto biedt erg weinig houvast. U moet het helemaal van de pijlers hebben. Weet u toch uit te knobbelen waar dit is? Welke gracht is dit?Welke brug is dit?Als u een idee heeft waar dit is/was, laat ons het weten via deze link |
||||||||||||
Hulp gevraagd... en gekregen |
||||||||||||
Iedereen die instuurde, was ervan overtuigd dat dit gewoon het Mosveld is. Kees Huyser weet nog te melden dat het niet het MGS-veld is maar het MGA-veld en dat was gewoon op het Mosveld. Onderstaande vogelvluchtblik van Google Maps stuurde Arjen Lobach nog mee. De sportterreinen van het Mosveld hebben plaats gemaakt voor de Johan van Hasseltweg. Foto: Stadsarchief Amsterdam
|
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen Carol de Vries, Jaap van Strien, Anneke Huijser, Eric-Jan Noomen, Arjen Lobach, Kees Huyser, Paul Graalman, Adrie de Koning, Robert Raat, |
||||||||||||
redactioneel |
||||||||||||
Wandeling |
||||||||||||
Over de wandeling op dinsdag 10 maart a.s., door een afzegging is er nog wat ruimte voor deelname aan deze wandeling. Die heeft een lengte van ongeveer 3,5 á 4 km. Gelet op het verwachte tempo en de info die we willen verstrekken, zijn we naar verwachting 3 uur onderweg. We starten om 13.30 uur bij het CS (Loetje; NZH Koffiehuis) en gaan dan met een boog naar Zeppos (Gebed zonder Eind). Centraal staat wat herinnert aan het pelgrimeren in vroeger tijden en wat herinnert aan of resteert over het schaatsen van de laatste Acht Eeuwen. Het wordt een tocht met grote diversiteit, variërend van architectuur tot gevelstenen en van hofjes tot sluizen omlijst met veel herinneringen aan en afbeeldingen van datgene wat is nagelaten. Wie zich eerder inschreef heeft al een bevestiging daarvan gekregen en hoeft zich niet nog eens aan te melden. Als u mee wilt wandelen, laat het via deze link weten. |
||||||||||||
stelling van Bakker -1 |
||||||||||||
Er is door de jaren veel gefantaseerd over hoe het grillige verloop van de Nieuwezijds is ontstaan. Vergeet de bewering dat het eigenlijk een riviertje was. Vergeet ook het idee dat hij zó gegraven is. De basis is weliswaar gegraven maar de onregelmatige hoeveelheden af te voeren water van de Boerenwetering speelden de stad parten. De Boerenwetering spuide op de Amstel op het punt dat nog steeds Spui heet. Toen kwam rond 1260 de dam in de Amstel en moesten nieuwe afvoerkanalen gegraven worden ter weerszijde van de Amstel naar een punt beneden die dam. De oostelijke liep er een van het veenriviertje de Grim noordwaarts, de tegenwoordige Oudezijds Voorburgwal. Westelijk kwam er een die tegenwoordig Nieuwezijds Voorburgwal heet. Dit was het afvoerkanaal dat niet alleen een omleiding van de Amstel was maar ook het volledige wateraanbod van de Boerenwetering te verwerken kreeg. En dat ging niet altijd even goed. Door het gebrek aan pompen werd alleen water aan de Amstel kwijtgeraakt als die een lager peil had. Door regelmatige stuwingen trad de Boerenwetering buiten zijn oevers wat poelen en moerassen deed ontstaan. We weten dat het Begijnhof oorspronkelijk noordelijker lag en dat ze van de stad eind 14de eeuw een moeras langs het spui mochten droogleggen en in gebruik nemen. Daardoor konden de begijnen een flink stuk van hun grond aan het Sint Luciënconvent verkopen. |
||||||||||||
Nacht- of Ratelwacht |
||||||||||||
De nacht- of ratelwacht bestond al in de 14de eeuw. Zodra Amsterdam een plaats van enige omvang werd, stelde de stedelijke overheid een nachtelijke bewaking in. Die werd bij toerbeurt door alle volwassen mannen uitgevoerd, een corvee dus. Misstanden door wachten die gemene zaak maakten met inbrekers en straatrovers dwongen de overheid een behoorlijke selectie in te voeren. Dat lukte niet meer op vrijwillige basis dus werd een bezoldiging ingevoerd, zodat het een echte baan werd, zij het dat die slecht betaald werd en meestal een bijbaantje was. De middeleeuwse nachtwacht stond onder toezicht van de schout. De zeventiende-eeuwse praktijk van de nachtwacht staat uitvoerig beschreven in de stadsgeschiedenis van O. Dapper’s Historische Beschryving der stad Amsterdam (1663; pp.530 e.v.). Alle afbeeldingen komen uit de Beeldbank van het Stadsarchief Amsterdam, tenzij anders vermeld |
||||||||||||
Organisatie |
||||||||||||
Kortegaards |
||||||||||||
Uitrusting |
||||||||||||
Nachtwachthuisjes |
||||||||||||
Ratelen/neuriën/tijd omroepen |
||||||||||||
Kermis- en Nieuwjaarswensen |
||||||||||||
Einde |
||||||||||||
Zomaar... |
||||||||||||
Het is 1885 en zojuist is het nieuwe Rijksmuseum opgeleverd. Schilder Johannes Hilverdink plantte zijn ezel voor deze gelegenheid aan de overkant langs de Weteringschans. Het groen daarachter zou ooit het Eerste Weteringplantsoen worden. Je kon toen nog midden op de Weteringschans een praatje maken. Afbeelding: #020today |
||||||||||||
Column: Daan & Daan -9 |
||||||||||||
et was weer woensdagmiddag en Daan en Daan zouden er als vanouds op uittrekken. Opa was weer thuis. Met zijn broer Niels ging het onverwacht een stuk beter. ‘Zo,…’zei Opa Daan, ‘dat liegt er niet om….tjesses wat een wind en ook nog regen en hagel, toch maar even wachten!’ ‘Jullie gaan niet? Mooi!’ zei Oma Matilde, ‘dan kan ik nog even wat zeggen tegen kleine Daan..., en jij houdt je mond Daniël!’ ‘Luister Daantje,’zei Oma,’even voor de volledigheid: je zult wel gemerkt hebben dat je Opa af en toe een beetje gek doet, en..., dat mag ook van mij..., tot op zekere hoogte!’ Maar er zijn grenzen! Houd je mond Daniël! Weet je..., je Opa heeft zijn hele leven keihard gewerkt en diverse steden staan vol beelden en sierlijsten die hij professioneel bij elkaar heeft gebeiteld, geboetseerd of geschaafd..., maar toen die ouwe dibbes klaar was met werken, met pensioen ging zogezegd, kon hij er niet mee stoppen. Hij bemoeide zich overal tegenaan en schreef de hele dag dikke brieven naar de gemeenteraad als er een beeldje in de oude binnenstad een beetje scheef stond of als er een barstje in zat. Dat liep allemaal niet zo, en toen..., houd je mond Daniël! ...is ie het af en toe zelf gaan doen. Illegaal dus! Hou je mond! Met een busje dat ie leende van stadsherstel en een ladder racete hij over de grachten en bracht her en der verbeteringen aan. Met mij wandelde hij dan een paar dagen later door de stad en vroeg mij bepaalde beeldenpartijen op de gevoelige plaat te zetten. Als we dan thuis kwamen, pakte ie doodleuk een paar van zijn fotoalbums en riep dan... Matilde kom eens kijken... dat ene stukje knie dat weg was, hebben ze toch weer hersteld, niet wetende dat Opa dat zelf deed. |
‘Kijk hier...!’ Oma toonde een foto van het standbeeld van Hendrick de Keyser. ‘Kijk hier..., hier ging het dus fout! De ouwe dibbes had de verkeerde herstelpasta meegenomen o.i.d. en nu staat die Hendrick de Keyser mooi te koop met zijn gekke rechteroog!’ Kleine Daan keek nog eens goed, en warempel, het was niet om aan te zien. Deze man moest gestopt worden! ‘Opaaaaa!!!,’ riep hij uit. Opa beloofde plechtig beterschap en Kleine Daan kreeg als tussenopdracht uit te zoeken waar het beeld van Hendrick de Keyser stond. (Weet U het?) |
|||||||||||
|
||||||||||||
De nieuwe opgave: Weet u waar dit kunstwerk staat?Wie schiep het?Laat het ons weten via deze link |
||||||||||||
Oplossing vorige aflevering: Goede oplossingen kwamen van Kees Boas, Arjen Lobach, Otto Meyer, Kees Huyser, Adrie de Koning, Anneke Huijser, Anje Belmon, Jos Mol, Mike Man, Anthony Kolder, |
||||||||||||
Liedtekst: |
||||||||||||
r is 'n Amsterdammer doodgegaan |
Johnny Kraaykamp - 1975 Tekst: Wim Kersten Muziek: Wim Kersten © Intersong-Basart
|
|||||||||||
Poortjes van Amsterdam 1571-1782 |
||||||||||||
Van oorsprong een inventarisatie door Minne Dijkstra en nu in afleveringen hier; waar nodig geactualiseerd. |
||||||||||||
1633 - Makelaarscomptoir Nieuwezijds Voorburgwal 75 Historie Toestand Eigenaar
Huidige toestand
Hieronder een foto van Lin Woldendorp met de in de tekst aangehaalde steen die hier sinds de verbouwing van 1937 prijkt; bron foto: Het Parool |
||||||||||||
1634 - Oostindisch Huis Oude Hoogstraat 24 Historie Toestand Eigenaar Huidige toestand Hieronder een gravure uit 1723, met rechts het poortje naar het Walenkerkhof van week 05; bron: Stadsarchief Amsterdam |
||||||||||||
Deze week honderd jaar geleden |
||||||||||||
Dinsdag 2 maart 1920 - Ter gelegenheid van de 100ste geboortedag van Eduard Douwes Dekker opent in het Stedelijk Museum een herdenkingstentoonstelling over Multatuli. ‘Dekker was een ploert en deze hulde onwaardig!’ riep Edu Douwes Dekker - zoon van de schrijver - uit over het terras van hotel Américan. Hij bevond zich op dat moment in het gezelschap van twee medewerkers aan de grote tentoonstelling over Multatuli, die enkele uren daarvoor geopend was in het Stedelijk Museum. De beide Multatuli-bewonderaars stonden op, rekenden af en liepen zonder te groeten weg. Edu wist op dat moment niet eens dat de roem van zijn vader in 1910 aanleiding was geweest voor de oprichting van de Vereeniging ‘Het Multatuli-Museum’ (sinds 1946 het Multatuli-Genootschap). Het museum is ingericht in het geboortehuis van Multatuli, Korsjespoortsteeg 20, en wordt tegenwoordig geleid door Elsbeth Etty. Multatuli was niet alleen voor zijn zoon een omstreden figuur. In 1920 was Nederlands-Indië nog een kolonie van Nederland en de Max Havelaar (uitgebracht in 1860) nog steeds omstreden. Ter gelegenheid van de 100ste sterfdag onthulde koningin Beatrix in 1987 het borstbeeld op de Torensluis. Maker was de beeldhouwer Hans Bayens. |
||||||||||||
Woensdag 3 maart 1920 - de Gemeente Amsterdam, sinds 1820 al beheerder van de Stadsschouwburg, verhuurt de locatie voor drie jaar een Dr. Willem Royaards. Deze is leider van een eigen gezelschap dat recent opgenomen werd in de Koninklijke Vereeniging 'Het Nederlandsch Tooneel'. Die vereniging wordt geacht de schouwburg te bespelen en Royaards treedt op als directeur. Opnieuw worden drie commissarissen benoemd maar deze keer hebben die geen beslissingsrecht over de programmering. Onder Royaards leiding worden een groot aantal spraakmakende voorstellingen gegeven met medewerking van evenzovele kunstenaars. Opvallend mogen de decors van Michiel de Klerk genoemd worden voor Shakespeares Winteravondsprookje in 1922, in een vertaling van Royaards zelf. De kostuums zijn van kunstnaaldwerkster en illustratrice Nelly Bodenheim. Tekening: Willem Royaards als Leontes in Winteravondsprookje, gemaakt door Michiel de Klerk die ook de decors ontwierp |
||||||||||||
Oude afleveringen |
||||||||||||
Hieronder weer een keuzemenu naar oude afleveringen van het jaar 2020. De keuze 2014 t/m 2019 leidt naar de laatste aflevering van het betreffende jaar, met onderaan een eigen menu voor dat jaar. |
||||||||||||
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | wk01 | wk02 | wk03 | wk04 | wk05 | wk06 | |
wk07 | wk08 | wk09 | wk10 | wk11 | wk12 | wk13 | wk14 | wk15 | wk16 | wk17 | wk18 | |
Aanmelden voor deze digitale uitgave - Afmelden voor deze digitale uitgave |