week 13-2016 |
||||||||||||
Fotoquiz snelste |
||||||||||||
Anna Denekamp leverde als eerste het juiste antwoord op de vraag van vorige week en dus was het aan haar een nieuwe te bedenken. Haar vraag is simpel: Waar is dit?Oplossingen via deze link. |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Jos Mol volgde de afbraak van zijn eerste zelfstandige woning via de drie foto's van vorige week. Het adres? |
||||||||||||
De goede oplossing kwam van Anna Denekamp. |
||||||||||||
Fotoquiz: Ton Brosse's keuze |
||||||||||||
In welke straat en op welk nummer bevinden zich deze twee figuren?
|
||||||||||||
Oplossing: webmasters keuze |
||||||||||||
We vonden de kijkrichting op dit schilderij zo vervreemdend dat het een quizplaat kon worden. Dat bleek ook uit de antwoorden. Opvallend vaak werd het torentje in de verte voor een van de Waagtorens versleten. Het was echter de Schreierstoren. De foto links zal het vraagstuk duidelijk maken. De vlonder midden in de Geldersekade hoort bij de vismarkt die hier van 1841 tot 1901 was. De viismarkt werd verplaatst van de Middendam omdat op die plek (of liever er vlak beneden) de beurs van Zocher gebouwd moest worden. Daar paste geen vismarkt bij op het voorplein, dus weg ermee. Na de aanleg van de stationseilanden en de bouw van het CS kwam op de De Ruijterkade een slimmere plek voor de vismarkt aan het IJ ter beschikking en moest die in 1901 opnieuw verhuizen. Dat was t/o waar nu het Havengebouw staat. De vismarkt is in 1954 opnieuw verhuisd, nu naar de Centrale Markthallen aan de Jan van Galenstraat. Het schilderij is overigens van Hans Herrmann (Berlijn 1858-1942). |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Ton Brosse, Bram Huyser, Ger Theuns, Maaike de Graaf, Anneke Huijser, Ria Scharn, Jan Snijders en Arjen Lobach. |
||||||||||||
Fotoquiz Wat? Waar? |
||||||||||||
Overstroming door hevige regen of misschien een leidingbreuk? Daar moest de kolkenzuiger aan te pas komen. Waar is dit?Oplossingen graag via deze link. Foto: facebook.com |
||||||||||||
Oplossing vorige week |
||||||||||||
Reguliersdwarsstraat, hoek Geelvincksteeg. |
||||||||||||
Goede oplossingen kwamen van Jan Snijders, Kees Huyser, Arjen Lobach, Anna Denekamp, Otto Meyer, Wim Huissen en Anneke Huijser. |
||||||||||||
Met de camera op pad... |
||||||||||||
Eentje uit de oude doos. Waar is dit?Uw oplossing graag via deze link. |
||||||||||||
Foto van vorige week |
||||||||||||
Flauw hè? Onder de oplossing "beurspoortje" stond de foto van de sloop van datzelfde beurspoortje. We schrijven 1912 en de grote sloop op de Dam is begonnen. De fotograaf staat op het Rokin en hij kijkt tegen de achterkant van de huizen op de Vijgendam. De Hoeden- en Pettenfabriek van de quizfoto van week 11 staat notabene nog overeind op deze sloopfoto. |
||||||||||||
Goede antwoorden kwamen van Erwin Meijers, Kees Huyser, Arjen Lobach en Maaike de Graaf. |
||||||||||||
Nieuw! |
||||||||||||
Daar is het al enkele keren beloofde stuk van Wim Huissen over de bakermat van Amsterdam-Noord. Vooraf gingen extra uitgewerkte hoofdstukken over de industrie in de Buitksloterham en de beide grote tentoonstellingen in 1914 en 1919: de ENTOS en de ELTA. In dit stuk worden de geschiedenis van de Volewijck, de noodwoningen, de woonleerschool Asterdorp en de eerste tuindorpen behandeld. Klik de omslag om te lezen. |
||||||||||||
Dendrochronologisch onderzoek |
||||||||||||
Dendrochronologie of jaarringonderzoek houdt zich bezig met het dateren van hout aan de hand van het groeiringenpatroon. De techniek wordt o.a. voor de datering van een antieke viool toegepast, maar ook voor het dateren van bouwhout in monumenten. In die zin houdt de Dienst BM&A van Amsterdam zich sinds 2006 met de techniek bezig. Daarnaast maakt de archeoloog gebruik van de techniek. |
||||||||||||
Het principe van de dendrochronologie gaat uit van het gegeven dat bomen die binnen
een bepaald gebied groeien, hetzelfde groeipatroon vertonen. De dendrochronologie
onderzoekt met behulp van een microscoop de breedte en afwisseling van jaarringen, die
een verschil in seizoenen laten zien; heeft de boom een slecht jaar, dan maakt hij een
dunne ring aan, heeft de boom een goed jaar, dan ontstaat er een brede ring. Het opvolgende patroon van smalle en brede ringen wordt vergeleken met eerder onderzocht hout dat tot een succesvolle datering leidde. Een internationale database van zulke resultaten wordt bijgehouden door de DCCD. Als je vaststelt in welk jaar een boom gekapt werd weet je per definitie niet wanneer de boom verwerkt werd. Het was in vroeger eeuwen gebruikelijk hout maanden en soms jaren te laten 'doorwaaien' of juist te 'wateren', al naar gelang de toepassing. De uitslag van onderzoek geeft een begrenzing aan wanneer een gebouw op z'n vroegst werd neergezet. Er zijn daarom altijd meerdere houtfragmenten nodig voor een betrouwbare schatting. Sommige tekstdelen zijn fragmenten uit het BMA-rapport dat u via onderstaande link in zijn geheel kunt inzien. |
||||||||||||
Het BM&A stelt een uitgebreide PDF ter beschikking over de techniek, de voor Amsterdamse monumenten relevante achtergrondinformatie en een op de dendrochronologie toegespitste bespreking van een zestigtal monumenten die sinds 2006 zijn onderzocht. Daar hoort het Houten Huys op het Begijnhof bij, dat in 2011 werd onderzocht en waarbij de veronderstelde bouwdatum flink moest worden bijgesteld. Dat betekende dat het Houten Huys niet eerder is gebouwd dan 1528 of 1529. Dit is driekwart eeuw later dan de stadsbrand van 1452, die tot nog toe als belangrijkste referentie diende voor het bouwjaar. Klik hier om het complete rapport in te zien. Bewaar het vooral want het is te omvangrijk om 'even' door te lezen. |
||||||||||||
Genomineerd voor de sloop |
||||||||||||
Nou was het Witte Huys altijd al een vreemde eend in de grachtengordel-bijt, maar om er nu een heel complex van wit materiaal tegenaan te zetten vond Ria Scharn wel wat veel. Van alle voorbeelden van bouwsels die beter achterwege waren gebleven, is dit een voorbeeld dat tot discussie zal voeren. De architect heeft zichzelf opgelegd vertikale structuren aan te brengen om een grote gesloten gevelwand te vermijden. Zoals de foto van de Filmacademie hieronder, zo doe je dat niet! Wat vindt u van de letterenfaculteit van de UvA? Laat het ons weten. |
||||||||||||
Een nieuwe rubriek waar u hopelijk aan gaat deelnemen. Wat steekt u de ogen uit als u door de binnenstad loopt/fiets/rijdt? Wij nodigen u uit ons mee te laten gruwen van wat u een doorn in 't oog is. Alles is goed; laat ons weten waarom u het object zo verschrikkleijk vindt of u schrijft er verder niets bij en wij bedenken zelf wat tekst erbij. Uw reactie a.u.b. via deze link. |
||||||||||||
Deze week honderd jaar geleden |
||||||||||||
Op 24 maart 1916 werd in Amsterdam de kunstenaarsgroep De Anderen opgericht door Erich Wichman, Lou Saalborn en Theo van Doesburg. Zij richtte zich op de 'meest moderne kunstenaars' en stelde zich, volgens een circulaire, ten doel 'het organiseeren van permanente tentoonstellingen in Binnen- en Buitenland, voorts door het houden van voordrachten en het desgewenscht verkoopen van de werken der kunstenaars-leden'. Op 19 juli werd in het American Hotel in Amsterdam het definitief bestuur gekozen met Wichmann als voorzitter, Johannes Tielens vicevoorzitter, Van Doesburg 1e secretaris, Saalborn 2e secretaris en Phocas Fokkens penningmeester. Onder de leden bevonden zich: Thomas Denier (pseudoniem van Gesinus ten Doesschate), Pieter Djurre Duursma, Laurens van Kuik, Agathe Wegerif-Gravestein en Bertha de Boer. |
||||||||||||
Dinsdag 28 maart 1916 - De laatste telegraafkabel, die Nederland nog met Engeland verbond, is gebroken en daarmee is het telegramverkeer met dat land verbroken. Het ziet er ook niet naar uit dat dit snel verholpen zal worden. |
||||||||||||
Oude afleveringen |
||||||||||||
Hieronder weer een keuzemenu naar oude afleveringen van het jaar 2016. De keuze '2015' leidt naar de laatste aflevering van 2015, met onderaan een eigen menu voor dat jaar. |
||||||||||||
2015 | wk01 | wk02 | wk03 | wk04 | wk05 | wk06 | wk07 | wk08 | wk09 | wk10 | wk11 | |
wk12 | wk13 | |||||||||||
Wilt u zelf ook eens grasduinen in een kwart miljoen afbeeldingen van Amsterdam? Bezoek het Stadsarchief Amsterdam online. |
||||||||||||
Aanmelden voor deze digitale uitgave - Afmelden voor deze digitale uitgave |