weekblad-logo

week 03-2023

Fotoquiz eerste

 
De snelste met het goede antwoord op de foto van vorige week was Marike Muller. De nieuwe opgave komt dan ook van haar. De vraag is:

Welke straat/steeg is dit?

Oplossingen via deze link

Foto: Stadsarchief Amsterdam

Oplossing vorige week

 
Dit is Laurierstraat 53, hoek Eerste Laurierdwarsstraat. Het pand werd in 1933 gesloopt en alleen de natuurstenen elementen van de geveltop zijn opnieuw gebruikt. Hier is geen sprake van renovatie.

Onze aandacht werd getrokken door de omstandige mededeling dat de sloop om vier uur 's middags, zomertijd gemaakt was. Diverse sites beweren dat er in het interbellum (tussen de wereldoorlogen) geen zomertijd ingesteld was, maar één site beweerde weer het tegendeel. Vandaar dat we niet durven beweren dat dit een foute en overbodige opmerking is, maar opvallen deed het wel.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Nederland in navolging van Duitsland overgegaan tot de instelling van een zomertijd.

Wij lieten dit NIET meetellen voor een vermelding van goede antwoorden.

Foto's: Stadsarchief Amsterdam

Goede oplossingen kwamen van Marike Muller, Anneke Huijser, Anthony Kolder, Mike Man, Jos Mol, Adrie de Koning, Otto Meyer, Hans van Efferen, Ria Scharn, Aschwin Merks,

Fotoquiz Wat? Waar?

De situatie op deze foto bestaat nog maar gedeeltelijk. Het grootste deel van de hogere bebouwing is gesloopt en vervangen door net zo hoge nieuwbouw. We zien een steeg of gang op de foto en zijn benieuwd of u kunt bepalen welke.

1. Welke gracht/burgwal/kade is dit?
2. Welke steeg of gang staat op de foto?
3. Welke huisnummers waren/zijn er door te bereiken?

Laat het ons weten via deze link

Foto: Stadsarchief Amsterdam

Oplossing vorige week

 
Het gebouw met de dubbele hijskast was Spuistraat 118A van uitgeverij Elsevier, gebouwd in 1912 door de zoon van directeur Robbers. Voor de goede orde, dit was een particuliere onderneming en niet een voortzetting van de 17de-eeuwse uitgeverij Elzevier. Om meer onderdelen van de firma bij elkaar te kunnen huisvesten brak de firma in 1951 het eigen gebouw en Spuistraat 110-118 af en liet architect Arend Jan Westerman een nieuw pand neerzetten dat doorliep tot aan het Singel.

Foto: Stadsarchief Amsterdam
Foto onder: Wim van Rossum / Anefo

Goede oplossingen kwamen van Kees Huyser, Anthony Kolder, Otto Meyer, Anneke Huijser, Marike Muller, Arjen Lobach, Jos Mol, Mike Man, Ria Scharn, Adrie de Koning, Hans van Efferen,

Met de camera op pad...

Ter afwisseling weer een eigentijdse foto van een statige gevel. Waar staat dit gebouw en wat zit/zat er achter de gevel?

Welk gebouw is dit?

Laat het ons weten via deze link

Foto: © Pieter Klein

Foto van vorige week

 
Als we het goed hebben, lieten wij deze - gelukkig in originele vorm bewaard gebleven - pandjes al eens eerder zien. Dit zijn Haarlemmerdijk 119-121 en inmiddels keurig opgeknapt.

Foto boven: Monumenten.nl
Foto links: Stadsarchief Amsterdam

Goede oplossingen kwamen van Mike Man, Kees Huyser, Arjen Lobach, Ria Scharn, Jos Mol, Anthony Kolder, Anneke Huijser, Adrie de Koning, Marike Muller, Hans Smit, Han Mannaert, Otto Meyer, Hans van Efferen, Asschwin Merks,

Fotoquiz: Zoekt en gij zult vinden...

 
Deze keer een litho waar we vragen over hebben. Ook al vindt u de litho in de Beeldbank..., het antwoord is nog ver te zoeken. Beter is de fiets te pakken en alle grachten langs te gaan.

1. Wat zijn de adressen van deze vier panden?
2. Wie is vandaag de gebruiker van het linkse pand?
3. Wat verbindt vandaag de twee middelste huizen met het linker en sinds wanneer?

Laat het ons weten via deze link

Afbeelding: Stadsarchief Amsterdam

Oplossing: Zoektocht

 
Ai!! Lezen is niet iedereens sterke kant. Velen vonden snel de foto en het nog steeds bestaande Blauwe Huis rechts. Dat is zo genoemd naar de kleur van het natuursteen waar de gevel in opgetrokken is. Het adres is Herengracht 196-200.
Om eerst de derde vraag te beantwoorden: Herengracht 184 t/m 192 werden in 1896 gesloopt voor de verkeersdoorbraak Raadhuisstraat.
Nu het pijnpunt: enkele huizen links op de foto moesten het veld ruimen voor een groot bankgebouw. Welk was de vraag. Wel, dan gaat u toch even naar Herengracht bij de Raadhuisstraat en loopt dan voorbij het Blauwe Huis naar het zuiden?! Dan komt u op nr. 206-214 het forse pand tegen van de foto hieronder. Of u hebt een boek in de kast staat waar de gevelwand van de even zijde van de Herengracht in staat afgebeeld. Of u loopt die route via Street View. Al zoekende vond u dat A.L. van Gendt in 1917 dit pand voor bankhuis Pierson & Co (voorheen Adolph Boissevain & Co) bouwde. Als antwoord 2 niet "Pierson" heet, zal uw naam niet vermeld zijn.

 

Zo werkt dat tegenwoordig bij zoekopdrachten..., doorvragen naar wat niet op de foto staat.

 
Foto: Stadsarchief Amsterdam - Foto hieronder: © Erwin Meijers

Goede oplossingen kwamen van Anneke Huijser, Arjen Lobach, Hans van Efferen, Ria Scharn,

Hulp gevraagd...

 
Samen met nog een 40-tal foto's - waaronder de hulpvraag van vorige week - werd ook deze in de Beeldbank opgenomen. Wij hebben de achtergrond opgewerkt om de kerk iets beter in beeld te krijgen. Links is een gebouw met op de dakrand de tekst "Foreign(?) Bible Society". Door de opstelling der torens van de grote kerk bent u geneigd aan de Sint Nicolaaskerk aan de Prins Hendrikkade te denken, maar de zichtbare timpaan zult u daar niet aantreffen. Het moet een andere kerk zijn. Maar welke? En waar stond de fotograaf? U weet 't misschien nog, de meeste foto's uit deze serie zijn van buiten Amsterdam.

Waar is dit?

Laat het ons weten via deze link

U kunt de afbeelding weer klikken voor de maximale resolutie in de Beeldbank. Daarop is echter veel minder te zien.

Foto: Stadsarchief Amsterdam

Hulp gevraagd... en gekregen

 
Deze hulpvraag werd door meerdere deelnemers goed beantwoord. Het gaat om het koffiehuis Houtmankade 4, hoek Tasmanstraat. Later kwam er een groot tekstbord op de dakrand met de tekst Koffiehuis Volksbond, een organisatie die meerdere koffiehuizen in de stad exploiteerde. Op een foto van Jacob Olie uit 1895 van de Van Diemenstraat komt het koffiehuis in de vorm als op de hulpvraag voor, voor het Volksbond koffiehuis klikt u hier.
Waar de enorme keien op de voorgrond voor dienden zal wel altijd een raadsel blijven.

Foto: Stadsarchief Amsterdam

Hulp kwam van Anneke Huijser, Mike Man, Paul Graalman. Jos Mol,

redactioneel

Column: Mokumse Mannenbroeders -3 Verzetsheld

 

Gerrit, de verzetsHELD !!
Belangrijke Amsterdammers, daaronder vallen ook heel erg de Amsterdammers die de ons bezettende Duitsers in de jaren 1940 / 1945 de wacht aanzegden. Zonder hen, was de vrede en weelde van een oorlogsvrij Nederland nog ver weggebleven. Met andere woorden, lof, lof…, voor de vele Amsterdamse lieden die ons de oorlog en hongerwinter doorhielpen, hetgeen uiteindelijk resulteerde in een nazivrij Mokum dat met een gedecimeerde bevolking weer probeerde Mokum te worden! We gaan er een paar langs. We beginnen met Gerrit. Gerrit van der Veen. Alle lof voor deze held!!!!!! Gerrit Jan van der Veen (Amsterdam, 26 november 1902 – Overveen, 10 juni 1944) was een Nederlandse beeldhouwer en een leider van het Nederlands verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Van der Veen was een van de vier kinderen van de slager Gerrit Jan van der Veen en Dorothea Lorenz. Zijn oudere broer Gob van der Veen (1901-1972) werd eveneens beeldend kunstenaar. Zijn jongere zus Dora van der Veen werd schilderes en de moeder van de zingende zussen Dorine en Gerrie van der Klei (De Sissies). Van der Veen trouwde op 25 november 1931 met beeldhouwster Louise Adriana van der Chijs (1909-1997). Uit dit huwelijk werden twee dochters geboren; kunstenares Louise ‘Loukie’ van der Veen (1933-2020) en fotografe Gerda van der Veen (1935-2006), die gehuwd is geweest met de fotograaf en cineast Ed van der Elsken. Uit zijn buitenechtelijke relatie met Gustave (Guusje) Rübsaam werd twee maanden na zijn dood in 1944 een zoon Gerrit Jan Wolffensperger geboren, die de naam van zijn stiefvader draagt. In de oorlog had Van der Veen tevens een buitenechtelijke relatie met danseres Suzy van Hall, die ook zwanger van hem raakte, maar voorrang gaf aan haar werk in het verzet. Van der Veen was aanvankelijk technisch tekenaar bij de Nederlandse Spoorwegen en daarna werktuigkundige bij de Bataafse Petroleum Maatschappij op Curaçao. Daar verrichtte hij zijn eerste heldendaad op een volgeladen olietanker die in brand stond. Bemanning en kapitein waren al van het schip gevlucht, maar Van der Veen dook van de wal in het water en bluste in zijn eentje het vuur in de machine-kamer. Op zijn eigen voorstel beloonde de maatschappij hem met de betaling van zijn reis naar Amsterdam en met een toelage van één jaar voor zijn opleiding tot beeldhouwer. Van der Veen studeerde aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam en kreeg les van onder anderen Johannes Hendricus Jurres en Jan Bronner. In 1932 won hij de zilveren medaille in de Prix de Rome en studeerde vervolgens verder in Parijs. Hij was lid van Arti et Amicitiæ en de Nederlandse Kring van Beeldhouwers en hij maakte beelden van vooraanstaande Nederlanders, waaronder prinses Juliana. In de oorlog weigerde Van der Veen als beeldhouwer lid te worden van door de Duitsers ingestelde Kultuurkamer. Hij werd zelfs leider van een actiegroep tegen deze kamer, met als gevolg dat hij al snel gearresteerd werd. Na zijn vrijlating dook Van der Veen onder. De rest van de oorlog zwierf hij door Amsterdam, van het ene onderduikadres naar het andere. Hij was zeer actief in het verzet en was leider van een uitgebreid verzetsnetwerk. Gerrit van der Veen zette de Persoonsbewijzencentrale op, waar mensen een persoonsbewijs konden bestellen. Dit werd gedaan door leden van Groep 2000, waar Van der Veen zelf lid van was. Er zijn ongeveer 80.000 per-soonsbewijzen op deze manier gemaakt op de drukkerij van Frans Duwaer. Tijdens de oorlog hebben dankzij deze activiteiten duizenden mensen arrestatie door de bezetter weten te ontlopen. Het vervalsen van de echte Persoonsbewijzen was een enorme klus, die Gerrit van der Veen op zich nam. Zijn eerste vervalsingen waren nog niet van echt goede kwaliteit, maar al snel vond hij een manier waarop hij het watermerk op een heel precieze wijze kon namaken. Aanvragers van een nieuw persoonsbewijs moesten hier naar draagkracht voor betalen. Mensen met veel geld betaalden veel, mensen met weinig geld kregen het soms voor niks. Gerrit van der Veen was niet uit op winst, hij wilde zo veel mogelijk mensen uit de handen van de Duitsers houden. Op 10 februari 1943 stichtte Van der Veen brand in het Gewestelijk Arbeidsbureau in Amsterdam aan de Passeerdersgracht 28-32, maar door te weinig brandmiddelen was de schade gering. In Amsterdam was het voor de bezetters erg eenvoudig om mensen via de goed georganiseerde officiële gemeentelijke persoonsadministratie (bevolkingsregister, nu Basisregistratie Personen) op te sporen.

Daarom besloot Van der Veen samen met Willem Arondeus, Rudi Bloemgarten, Johan Brouwer, Sam van Musschenbroek, Coos Hartogh, Henri Halberstadt, Karl Gröger, Guus Reitsma, Koen Limperg, Sjoerd Bakker, Cornelis Leendert Barentsen, Willem Beck, Cees Honig, Cornelis Roos en Frieda Belinfante het gebouw van het bevolkingsregister aan de Plantage Middenlaan op te blazen. De aanslag vond plaats op 27 maart 1943. De aanslag lukte gedeeltelijk; er ontstond een brand die door de brandweer bewust slecht werd geblust. Vijftien procent van de administratie was vernietigd, maar er was een duplicaat in Den Haag. Een aantal leden van de verzetsgroep werd opgepakt. Van der Veen zelf wist als enige (nog) uit handen van de Duitsers te blijven. Naast de deur van het adres Plantage Kerklaan 36 is een gedenkplaat aangebracht ter nagedachtenis aan hen, die hiervoor hun leven op het spel hebben gezet. Op de ochtend van zaterdag 29 april 1944 'kraakten' Gerhard Badrian, Gerrit van der Veen, Verbiest, Hans van Gogh en Frans Meijer zeer succesvol de Landsdrukkerij in Den Haag. Ze namen vellen met in totaal 10.000 persoonsbewijzen mee voor de overbelaste PBC. In de vroege ochtend van dinsdag 1 mei 1944 ging van der Veen samen met een paar andere verzetsstrijders naar het Huis van Bewaring aan de Weteringschans, waar zijn vrienden opgesloten zaten. Gerrit kon niet leven met de gedachte dat zijn verzetsvrienden waren opgepakt en wilde hen bevrijden. Mede door oververmoeidheid en blootstelling aan continue spanning, begon hij steeds meer risico's te nemen. Elke actie moest nog groter en gevaarlijker zijn dan de vorige. Ondanks dat zijn medewerkers Gerrit op het hart hadden gedrukt niet naar de Weteringschans te gaan, omdat hij als leider te belangrijk was en hij de groep moest blijven aansturen, weigerde hij thuis te blijven. Zodoende vertrok een handjevol verzetsleden naar de gevangenis om hun kameraden te bevrijden. Een bewaker die in het complot zat deed de poort open. Van der Veen werd verrast door een waakhond, trok zijn pistool en schoot op de hond. Het schot alarmeerde de bewakers. In de chaos die daarna ontstond, werd Van der Veen in zijn rug getroffen door een kogel, die zijn benen verlamde. Hij wist desondanks te ontkomen naar een onderduikadres. De huisarts Julius de Clercq Zubli gaf hem daar eerste medische hulp. Twee weken later werd hij op zijn onderduikadres – een pand aan de Prinsengracht, waar uitgeverij De Spieghel was gevestigd – alsnog opgepakt. Tegelijk met hem werden uitgeefster Tine van Klooster en zijn gezellin Suzy van Hall gearresteerd. Bij een tweede bezoek aan het onderduikadres werd ook de arts De Clercq Zubli gearresteerd. Deze kwam later in Sachsenhausen terecht. Hij overleefde de oorlog. Omdat de Duitsers bang waren dat andere verzetsleden zouden proberen hun leider te bevrijden, werden er verschillende geruchten verspreid over waar Van der Veen gevangen zat. En waar normaal gesproken een terechtstelling enkele weken na vonnis werd uitgevoerd, werd dit in de zaak van Van der Veen en zijn vrienden al een paar dagen later gedaan. Begin juni 1944 zijn zij in de duinen bij Overveen gefusilleerd. Van der Veen ligt met zijn vrienden begraven op de erebegraafplaats in Overveen. Na de oorlog werd het beruchte hoofdkantoor van de Sicherheitsdienst (SD) aan de Euterpestraat weer in gebruik genomen als school. Zowel de school als de straat werden vernoemd naar de gefusilleerde verzetsman: de school heette voortaan de Gerrit van der Veenschool en later het Gerrit van der Veen College en de Euterpestraat werd omgedoopt tot Gerrit van der Veenstraat. In 1946 werd aan Van der Veen postuum het Verzetskruis en later het Verzets-herdenkingskruis toegekend. Ter ere van Van der Veen werd in 1946 de Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945 opgericht met als doel het uitloven van twee prijzen: een voor de letterkunde en een voor de beeldende kunst. De stichting wilde daarmee Van der Veen eren als oprichter van het kunstenaarsverzet en naast hem ook de andere in concentratiekampen omgekomen of gefusilleerde kunstenaars en wetenschappers die tot de verzetsgroep behoorden. In 1948 volgde de Gedenksteen Gerrit van der Veen gemaakt door Fred Carasso in de Zomerdijkstraat 22, woning en atelier van Van der Veen. In 2003 heeft Gerrit Jan van der Veen postuum de Yad Vashem onderscheiding ontvangen voor zijn verdiensten als niet-Jood voor zijn Joodse medeburgers. De onderscheiding werd uitgereikt op het het Gerrit van der Veen College door de Israëlische ambassadeur. Kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van de verzetsman waren hierbij aanwezig.

Bron: Wikipedia

 

Louise van der Veen-van der Chijs en Cor Hund hangen een krans op aan het huis waar de verzetsman woonde (10 juni 1965)

Alle foto's: Wikipedia

 

Onder:

Monument voor het kunstenaars-verzet door Carel Kneulman

Foto's onder: links wordt een bazooka in een kinderwagen verstopt voor vervoer over straat en rechts de uitgebrande zolderverdieping van het gemeentelijk Bevolkingsregister na de aanslag in 1943

Hieronder twee vellen met foto's van lieden die door de Sicherheitsdienst verdacht werden van verzetsdaden.
Links, in leesrichting: Marianne Helen van den Brink, Reina Prinsen Geerligs, Gerrit Jan van der Veen, Johannes Michaël Hendrik van Mierlo en Johannes de Groot.
Rechts
, in leesrichting: Hans Siersema, Ernst Adrianus Klijzing, Jan Verleun, nog eens V.d.Brink en V.d.Veen, L.G.Wolfs, Willem Sandberg (de latere directeur van het Stedelijk Museum, op tijd ondergedoken in Zuid-Limburg) en in uniform een onbekende. Voor meer zie oorlogsbronnen.nl

Alle afbeeldingen komen uit de Beeldbank van het Stadsarchief Amsterdam tenzij anders aangegeven

Achter de voordeur...

 
We hebben u al een paar keer doorgezaagd over de geschiedenis van het pand van de kunstenaars-sociëteit Arti & Amicitiæ op Rokin 112. Het waren ooit twee zelfstandige panden die van architect Jan Leliman in 1856 een nieuwe gezamenlijke voorgevel kregen. Op de tekeningen hierboven (SAA) is de wording te zien. De brug is de Langebrug en links daarvan liggen tegenover elkaar het Spui en de Grimburgwal. Maar nu naar binnen...

Dat eerste deel kunt u elk willekeurig moment zelf beleven. De benedenverdieping heeft namelijk een horecafunctie gekregen en is vrij toegankelijk... als het café tenminste open is. Op de foto links is op nr.112 het café en aan de zoldering is goed waar te nemen dat het rechterdeel (onder) een ander pand is.

Foto's: © Erwin Meijers - foto onder: © Arti & Amicitiæ

 

 
H.P. Berlage en A.C. Bleys ontwierpen in 1894 een nieuw interieur, met onder meer een eikenhouten trappenhuis. Berlage ontwierp ook het meubilair van de sociëteitszaal, dat er nog altijd in gebruik is. De hoofdingang verhuisde naar het Spui.
Berlage heeft zich bij de verbouwing van Arti kunnen uitleven in alle bekwaamheden waarover hij beschikte: niet alleen als architect, maar ook als ontwerper van interieurs en meubelen. Wellicht dat hij dit onderscheid zo niet maakte, want hij zag 'een meubel als een klein gebouw en een gebouw als een groot meubel'.

Foto: © Erwin Meijers

Op de foto's boven het trappenhuis (ontwerp Berlage), links uitziend op het Rokin (© Erwin Meijers) en rechts de gietijzeren lichtkroon op de baluster (© amsterdamopdekaart.nl)

Onder de huidige vorm van de kunstzaal (foto imusea.nl) en rechts de kunstzaal volgens het ontwerp van Tetar van Elven uit 1841 (Tek: Wikipedia)

In de YouTube-film hieronder krijgt u ook nog een kijkje van bovenaf op het diffuse lichtvenster boven de zaal.

Meer info en foto's via: Amsterdam Monumentenstad - Wikipedia - Amsterdamopdekaart - imusea.nl

De afbeeldingen komen uit de Beeldbank van het Stadsarchief Amsterdam, tenzij anders vermeld

YouTube: Amsterdam 1968

Een film van 6:32 min met helaas een storend permanent watermerk. Let er maar niet op, kijk er doorheen.

Deze week honderd jaar geleden

 
Zondag 16 januari 1923 - In Arti opent een tentoonstelling ter ere van de in 1920 overleden joodse kunstschilder Eduard Salomon Frankfort (1864-1920). De familie Frankfort was in 1875 van Meppel verhuisd naar Amsterdam. Eduard had op de rijksacademie les van o.a. August Allebé. Hij woonde het grootste deel van zijn leven in De Pijp, dat toen overigens een chique en dure buurt was. In 1911 verhuisde hij, na zijn huwelijk met Klara Kloots (1889-1968), naar kunstenaarsdorp Laren waar hij in 1920 plotseling overleed. Uit dit huwelijk werd de schilderes Dientje Frankfort (1916-1999) geboren. Klara ging o.a. als tekenares bij het Algemeen Handelsblad werken.

Afb: Theologisch debat, door Eduard Frankfort (Wikipedia)

Oude afleveringen

Hieronder weer een keuzemenu naar oude afleveringen van het jaar 2023. De keuze 2014 t/m 2022 leidt naar de laatste aflevering van het betreffende jaar, met onderaan een eigen menu voor dat jaar.

2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 wk01 wk02 wk03
 

U kunt elke zaterdagmorgen vanaf 09:00 uur een nieuwe aflevering van deze weekkrant ophalen via deze link