"Maarre… Gijsbreght…, dat is naatje… dat snapt geen mens!" Hoe meer ik erover nadacht, hoe meer ik de goede man gelijk moest geven. Ik vroeg me onlangs af wat sommige uitdrukkingen eigenlijk betekenen. Ik heb er heel wat met mijn moeder doorgepraat, en in de diverse Bargoense woordenboeken opgezocht, dus ik ben al veel wijzer. Maar ja… wat betekent… naatje… en naatje met de pet? Nu…, u kent wellicht onze ‘Nationale Penis’, die saaie en lelijke witte pilaar bij het herdenkingsmonument op de Dam? Welnu, vele decennia terug was er ook al een nationaal monument, een soort stedenmaagd, die midden op het Damplein stond, maar wel dichter bij het paleis. De bevolking noemde haar ‘Naatje’. En die Naatje was van zeer inferieure kwaliteit zandsteen gemaakt, waardoor kletsende regens en zuidwester stormen er al snel vat op kregen. Op den duur regende de ledematen van Naatje op de damkeitjes, even later gevolgd door haar monumentale hoofd. Met lijmen en plakken werd gepoogd de schade te herstellen, edoch het werd helemaal, nulla, nada! Naatje dus! Wilt U het naadje van de kous weten? Lees dan verder!
Goede oplossingen ontving ik van Arjen Lobach, Jos Mol, Adrie de Koning, Anneke Huijser, Jan Burgers, Kees Leseman, Kees Dalmeijer, Otto Meyer, Wim Huissen, Han Mannaert, Kees Huyser, Marike Muller, Mike Man, Remko Barkhuis, Robert Raat en Luc Sunter.
Hulp gevraagd, de oplossing
De mannen zitten op de stoep voor Moerdijkstraat 12. Advertenties waarin een kachelsmid zich aanbiedt bestrijken een eeuw. De eerste advertentie die Delpher toont is van 1873, de laatste van 1974. De kolenkachel bestond al vanaf begin 19e eeuw, maar kon pas massaal gebruikt worden aan het einde van die eeuw toen er op grote schaal steenkool werd geïmporteerd uit het buitenland. Pas in 1907 kwamen er ook kolen uit Nederlandse mijnen. Tot in de jaren 60 werden kolenkachels veel gebruikt. Zij werden vervangen door oliekachels en na 1967 ook door aardgaskachels en natuurlijk de centrale verwarming. Begin 70er jaren was het praktisch afgelopen met de kolenkachels. En één man tevens schoorsteenveger bleef adverteren ... er was natuurlijk altijd nog wel ergens een kachel te repareren.
Hulp kwam van Robert Raat en Mike Man.
Hulp gevraagd, de nieuwe
Een onbekende fotograaf vereeuwigde een “karavaan” – zoals de beschrijving luidt – van OVV melkventers voor een bloemencorso in Amsterdam Zuid. OVV stond voor Onderlinge Vereeniging van Veehouders. Het was een verbond van boeren uit de omgeving van Badhoevedorp. Zij zorgde voor het hele proces; van vervoer vanaf hun boerderijen naar de melkfabriek tot de distributie door de stad. Blijkbaar maakten zij ook Pinguïn ijs, gelet op de twee ijscokarren rechts op de foto. Het kenteken van de bestelauto is uitgegeven in juni 1936. In de jaren 30 waren er nog wel eens bloemencorso’s in de hoofdstad. In een krant van 1938 wordt op de dag van Wilhelmina’s regeringsjubileum zo’n optocht aangekondigd: “een revue van versierde en verlichte bedrijfsauto’s”, georganiseerd door de KNAC. De bestelauto van OVV en hun karren zijn anders nogal zuinig getooid met bloemen … Rijden zij inderdaad in dat bloemencorso en waar is dit in Zuid?
In navolging van de serie van vier eenmanswagens die de Duitse fabriek Linke Hoffmann in 1921 voor de kringlijn 22 had geleverd worden in 1924 tientallen Unions omgebouwd tot eenmanwagen (zie foto, met nummer voor de kringlijn). Zeven Unions gaan 1 juli op lijn 7 rijden.
Foto: coll. Wim van Ingen / amsterdamsetrams.nl
Op donderdag 3 juli 1924 wordt in de aula van de GU door MP Ruys de Beerenbrouck het Internationaal Stedenbouwcongres geopend. De deelnemers worden op 5 juli door het gemeentebestuur van Amsterdam uitgenodigd voor een autotocht door oud en nieuw-Amsterdam, een rondvaart door de haven en een bezoek aan Schiphol.
Goede oplossingen kwamen van Kees Dalmeijer, Mike Man, Ria Scharn, Adrie de Koning, Kees Leseman, Anthony Kolder, Marike Muller, Anneke Huijser, Otto Meyer, Arjen Lobach, Jos Mol, Han Mannaert, Harry Snijder, Hans van Efferen, Robert Raat, Peter Waagen,
Goede oplossingen kwamen van Adrie de Koning, Otto Meyer, Marike Muller, Mike Man, Jos Mol, Han Mannaert, Ria Scharn, (niet steeds met de juiste foto maar wel traptaxi's)
De fotograaf stond op het Kleine Gartmanplantsoen en keek richting Leidseplein met in de verte een gedeelte van de Stadsschouwburg.
Op de foto van Jacob Olie is het witte pand helemaal rechts ook te zien als wit pakhuis met tuitgevel.
Een aantal huizen links ervan zijn gesloopt
om plaats te maken voor het City Bioscooptheater.
Hieronder nog een link naar een bouwfoto van het City Theater.
Goede oplossingen kwamen van Kees Dalmeijer, Anneke Huijser, Arjen Lobach, Hans van Efferen, Jos Mol, Mike Man, Peter Waagen, Ria Scharn,
De snelste met het juiste antwoord op de vraag van vorige week was Kees Dalmeijer. De nieuwe opgave komt dan ook van hem. Een ijzeren ophaalbrug. Door de wijze van fotograferen lijkt het een enorme brug. U zult de foto niet in de Beeldbank aantreffen. De vraag is:
1. In welke straat ligt deze brug?
2. Wat is het nummer en/of naam van deze brug?
3. Welk bekend bedrijf/instelling is meteen links achter de brug gevestigd?
"Een gedrongen gestalte met sigaar tussen de lippen kijkt indringend naar de fotograaf. Grijnst hij of kijkt hij argwanend? Het is een theaterman, maar staat voor het hek van de 'concurrent'. De aankondigingsborden zijn beplakt met affiches voor de galavoorstelling ' -De Schoonzoon Van Mijnheer Poirier'."