Als jochie genoot ik van simpele zaken en simpele mensen. Dus ook van simpele beroepen. Je ging toen niet naar de supermarkt voor een paar gedroogde erwten maar kreeg van moeder een driehoekige pakpapieren zak mee om bij kruidenier Ome Toon twee straten verder op het hoekie met een metalen schepje erwten uit de voor de toonbank geparkeerde juten honderdkilozak te vissen en Ome Toon woog het dan, en kocht je nog wat kluiten groene zeep erbij, dan ging je daarna vrolijk huiswaarts, sabbelend aan het stroopsoldaatje dat Ome Toon je in de handen had gestopt.
Bovenste foto: een porder met porderstok
De vossensteen is afkomstig uit de gevel van het oorspronkelijk 17de-eeuwse pand op de Prinsengracht 300 dat gebouwd was voor de bontwerker Dirck Hendricksz Hooghvelt (1587-1645). Tot 1767 heette het huis 'De Witte Vos'. In dat jaar werd het grotendeels verbouwd en ging het pand 'De Roode Vos' heten.
Goede oplossingen ontving Gijssie van Arjen Lobach, Jos Mol, Anneke Huijser,
Kees Huyser, Anthony Kolder, Kees Dalmeijer, Han Mannaert, Mike Man, Adrie
de Koning, Otto Meyer, Marike Muller, Hans van Efferen, Robert Raat, Peter
Waagen en Hans Olthoff.
Vincent van Gogh's studie van het Singel - 1885
"Na flink sparen reisde Van Gogh naar het toen net geopende Rijksmuseum. Daar zag hij schilderijen van Frans Hals en Rembrandt. Hij was zo onder de indruk van hun losse penseelvoering dat hij dit gezicht op het Singel schilderde. Hij had een paneeltje en schilderskistje meegenomen en met snelle verfstreken vereeuwigde hij zijn uitzicht."
Zo staat te lezen op de site van het Rijksmuseum. AVRO-TROS deed er deze week nog een schepje op: hij werkte dit
schilderijtje verder uit in de restauratie van het Centraal Station.
Dat ging iets te ver ernaast. Het Rijks opende in 1885 en het Centraal Station in 1889. In werkelijkheid kwam Vincent aan en vertrok weer van het Hulpstation Westerdok en dat had inderdaad een ruime klasserestauratie.
De schets had hij opgezet vanaf het plateau helemaal rechts op de tweede afbeelding. Het ronde houten hek staat op het schilderij. De brug in beeld was de noodbrug die gelegd was voor de paardentram die het hulpstation als eindpunt had. Ook na het verleggen van de lijn DC naar het nieuw geopende CS bleef de remise op het voorplein van het hulpstation tot 1894 staan. Pas daarna kon de noodbrug opgeruimd worden.
De ronding in de weg naar het viaduct is later vervallen door de verplaatsing van
het viaduct in westelijke richting. Zie daarvoor het item in Jaarboek 2020 via onderstaande button.
Hulp gevraagd, geen oplossing
Niemand meldde zich. De straat biedt weliswaar enkele aanknopingspunten, zoals de pakhuizen op de achtergrond, maar dit was helaas onvoldoende. Ongetwijfeld zijn de huizen al lang geleden vervangen of is de hele straat verdwenen. Volgens de beschrijving staat hier het DeCap-orgel ‘De blauwe pilaar’. DeCap was een Antwerpse orgelbouwer die ook veel bijna wandvullende dansorgels bouwde. In het Belgische dorpje Teuven, net onder Slenaken, in café Modern kan men nog zo’n dansorgel bewonderen. De blauwe pilaar bestaat nog als naam, maar het is een ander draaiorgel.
Hulp kwam niet
Hulp gevraagd, de nieuwe
Al eerder publiceerde ik een foto van de N.V. Melkinrichting Holland. Een fotoalbum uit de jaren 30 is bewaard gebleven in de Beeldbank. Een fraaie stoet van melkkarren, -auto’s en -schepen kan men daarin bewonderen. De fabriek had een eigen vloot identieke karren, maar deze en andere voertuigen behoren blijkbaar toe aan ondernemers die de melk afnamen en aan huis of in hun winkel verkochten. Deze kar heeft - hoe origineel - de vorm van een melkfles.
Tja..., in het verleden hebben wij wel eens bezwaar gemaakt tegen een quizfoto van een weekwinnaar, omdat die onoplosbaar leek. Zonder enig aanknopingspunt of hint lijkt ook deze foto niet oplosbaar en dat was ook te merken aan het aantal inzendingen.
Mike had eerst een redelijk herkenbare foto van de Zandstraat gestuurd waar een reproductieverbod op rust en deze kwam er als alternatief uit. Voor menig deelnemer was het weekend verpest door urenlang zoeken in de Beeldbank en dat is niet de bedoeling van deze quiz. Met de zoekterm *straat krijgt u 120.000 foto's en 2000 prentbriefkaarten, nauwelijks nog 'hits' te noemen.
Zet je schrap, Mike. Marike Muller staat met de mattenklopper klaar.
Eerste melding: maandag 00:20 uur
Goede oplossingen kwamen van Ria Scharn, Jos Mol,
"Ick en maek v den brant onschaedelyck" luidt het opschrift op de steen boven dit beeld van de reus Heracles die een alligator overwint. Het moet symbool staan voor de brandverzekeringen van de Nederlanden van 1845 op hun Amsterdamse kantoor op het Muntplein 4. Het beeld (met nog andere aan het pand) is van Lambertus van Zijl.
Eerste melding: 09:25 uur
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Kees Huyser, Otto Meyer, Marike Muller, Adrie de Koning, Kees Dalmeijer, Ria Scharn, Mike Man, Jos Mol, Anneke Huijser,
Nog een pand van een verzekeraar; in dit geval van de NV Victoria-Vesta in levensverzekeringen, lijfrenten en pensioenen op de Keizersgracht 126. Op de middelste foto zijn 124 en128 gekocht, afgebroken en in 1928 bijpassend weer opgebouwd. Op de tekening de panden zoals ze afgebeeld staan in het Grachtenboek van Caspar Philips van 1768. Toen was net de vernieuwde voorgevel van het dubbelpand opgeleverd (±1760) in Louis XV/Rococo-stijl. Het oorspronkelijke dubbele koopmanshuis (±1630) stond in de Derde Uitleg.
In 2019 haalde de nieuwe eigenaar van deze combinatie - intussen verbouwd tot appartementen - het nieuws met zijn plannen voor een groot zwembad op het dak. Vanwege ons klimaat zou er een glazen stolp overheen komen, Het ging niet door, dankzij waakhonden van o.a. de VVAB. Een enorm dakterras (Google Maps foto) was niet tegen te houden.
Ondanks alle geklooi aan de panden (en de tuin) is de combinatie wel rijksmonument #2496. Ze staan tegenover het Huis met de Hoofden.
Eerste melding: 09:40 uur
Goede oplossingen kwamen van Arjen Lobach, Anthony Kolder, Jos Mol, Robert Raat, Ria Scharn, Kees Dalmeijer, Mike Man, Anneke Huijser,
Een gracht, kade of burgwal met opvallend veel grote vrachtschepen.