In een driedelige serie die vorig jaar in deze krant stond, heeft Gijsbreght alle vormen van het gebruik van teer uit de doekjes gedaan. Sindsdien kwam hij nog enkele producten en wat weetjes over teer tegen. Plus een van de minder leuke dingen die je met teer cadeau kreeg... het brandgevaar.
"De NV Nederlandsche Koolteerstokerij, of aanvankelijk de Maatschappij voor Chemische Industrie genoemd, was één der eerste steenkoolteerdestilleerderijen in Nederland. Het bedrijf bevond zich aan de Achterweg te Amsterdam en werd opgericht in 1860 door Jacques Cohen. Het steenkoolteer was afkomstig van de gasfabrieken en kon via destillatie in nuttige producten worden omgezet."
Goede oplossingen ontving Gijssie van Arjen Lobach, Anneke Huijser, Anthony Kolder, Otto Meyer, Adrie de Koning, Mike Man, Robert Raat, Jos Mol, Kees Dalmeijer & Hans van Efferen.
Hulp gevraagd, de oplossing
Leendert stond met de GEB-medewerker in de Haringvlietstraat. Volgens PW-kaarten uit die tijd lag hier een parkje dat ook Beatrixpark heette, maar waarvoor ik geen beeldbewijs kan vinden. Destijds liep de Haringvlietstraat door tot aan de Zuidelijke Wandelweg. Op de achtergrond zien we de brug tussen Wielingenstraat (rechts) en Diepenbrockstraat en daarachter het Vossius gymnasium.
Hulp kwam van Robert Raat, Mike Man,
Hulp gevraagd, de nieuwe
Een klassefoto, zegt de beschrijving. Het lijkt mij sterk, want ik zie zo’n 40 kinderen van uiteenlopende leeftijden waarvan enkelen nog te jong voor school. De foto komt uit het “Archief van firma Presto en Athletische Club De Bataaf”. Die club werd door enkele sportieve jongens in 1895 opgericht, bedoeld voor verschillende sporten, waaronder wielrennen. Een deel van de foto’s toont antieke wedstrijden op de wielerbaan aan de Zeeburgerdijk. Presto was de naam van een rijwielhandel in de Haarlemmerstraat. Eigenaar van de winkel in 1935 was de heer Stroober. Ik vermoed dat het zijn familiearchief betreft. Hij staat op diverse foto’s afgebeeld en wellicht was hij lid van De Bataaf en ongetwijfeld wielergek. En mogelijk staat hij op deze foto, als kind.
Koningin Wilhelmina doet een dagje Amsterdam. De dag zit goed volgepropt. Eerst gaat ze naar het Rokin waar Kunstveiling A. Mak een veilinglokaal in gebouw De Roos op het Rokin heeft geopend (bouwtekening). Later zal dit gebouw ook als 'Arnhem' bekend zijn. Daarna gaat het naar het Paleis voor Volksvlijt waar de Nederlandsche Chrysanthemum-club een najaars-tentoonstelling heeft georganiseerd. Tot slot bezoekt ze de tentoonstelling over het reddingswezen in het Scheepvaartmuseum waar we het vorige week over hadden.
Of ze begeleid werd door moeder, man of dochter vertelt het bericht niet.
Bernard Eilers stond op brug#73 over de Reguliersgracht in de Prinsengracht. Hij keek naar 't noorden en had brug#74 in de Kerkstraat in beeld. Amstelkerk en bijgebouwen - ook die aan de achterzijde - nummeren op het Amstelveld dus de kade met de krul is het Amstelveld.
Eerste melding: 09:07 uur
Goede oplossingen kwamen van Kees Huyser, Jos Mol, Ria Scharn, Anneke Huijser, Kees Dalmeijer, Mike Man, Adrie de Koning, Robert Raat, Hans van Efferen, Marike Muller, Peter Waagen, Arjen Lobach,
Tja, als u zich vasthield aan die 'kerktoren' was de keuze rijkelijk, maar er was er toch maar één met de omschreven huizen. De laatste daarvan, het hoge pand, moest ook nog op een hoek staan, die van Oudekerksplein-Oudezijds Voorburgwal.
Eerste melding: 09:48 uur
Goede oplossingen kwamen van Ria Scharn, Marike Muller, Robert Raat, Jos Mol,
Dit standbeeld stelt de Romeinse mythologische figuur van Victoria voor, de evenknie van de Griekse godin Nike. Ze is het maatje van Mars die het vuile werk opknapte en madam kwam hem dan een krans van palmbladeren opzetten. Die krans is een vast attribuut, maar de toorts in de andere hand niet zozeer. Het lijkt ons een gevaarlijk omen, gezien de gebeurtenis die het Paleis in 1929 wacht.
Victoria staat hier in 1863 klaar om op de koepel van het Paleis voor Volksvlijt getild te worden.
Kees Leseman wist te vertellen dat het beeld een geschenk was van de fabriek van Van Vlissingen en Dudok van Heel, die veel gietijzeren onderdelen voor de bouw had geleverd.
Daarover las u vorige week in de PDF over de Stadsrietlanden.
Wij kregen ook een oplossing met 'Faam' als naam van de godin, maar die heeft normaal gesproken als attribuut een bazuin om de goegemeente kond te doen van een heldendaad. Wij kwamen echter een Faam tegen met twee lauwerkransen in de handen (Teylers Museum) dus daar konden we niet moeilijk over gaan doen.
Eerste melding: 09:09 uur
Goede oplossingen kwamen van Kees Huyser, Anthony Kolder, Ria Scharn, Kees Leseman, Anneke Huijser, Otto Meyer, Mike Man, Jos Mol, Robert Raat, Adrie de Koning, Marike Muller, Hans van Efferen,
De snelste met het goede antwoord op de foto van vorige week was Kees Huyser. De nieuwe opgave komt dan ook van hem. Deze foto moest het worden. Een hint van de redactie: beide middelste lijstgevels zijn meer dan een eeuw geleden vervangen door een enkel breed pand. De vraag is:
"Was er bij de vorige ra-ra maar één foto goed te rekenen, deze week een situatie die tientallen keren is gefotografeerd en dus is de keuze een stuk ruimer. Vergelijkbare foto's met de omschreven details worden dus goed gerekend.
Ik zie een water met alleen maar vrachtscheepjes. Aan de overkant zijn de huizen verworden tot reclameborden. Letterlijk elk huis heeft meerdere teksten op de gevel geschilderd staan. Links is een waaigat. De foto waar ik naar kijk heeft rechts een beschadiging. Dit is een herdruk van een beschadigd negatief. Als documentatie is dat prima, want een negatief houdt de informatie veel beter vast dan een papieren afdruk. Meer details van een oude situatie. Maar ja, een beschadiging van het negatief staat wel op elke nieuwe afdruk."
Helaas voor u was dit niet een bijster scherpe foto. U moet het dus van secundaire informatie op de foto hebben, zoals de bocht in de gracht. De lijstgevel rechts staat er nog ongeschonden bij. Van de drie halsgevels links daarvan (1684) is de middelste in 1871 classicistisch opgeleukt door architect G.B.Salm, maar die opdracht had hij beter kunnen weigeren.
----------- De geschiedenis van Cineac Reguliersbreestraat via deze link ------------